I dybden på en influenser

Gjennom dette arbeidet blir du kjent med hvordan influensere jobber og hvilke motiver de har for å ytre seg.

Reklame via profilerte brukere på sosiale medier viser seg å ha god effekt, og det er derfor en attraktiv kanal å publisere reklame gjennom. Begrepet influenser brukes om personer som får inntekt eller andre fordeler gjennom å markedsføre ulike produkter på sosiale medier.

I dette arbeidet skal du velge deg en influenser, og bli bedre kjent med han eller henne. Velg deg gjerne en person du følger fra før, eller bruk for eksempel blogg.no til å velge deg influenseren du skal fokusere på i denne oppgaven.

Er du usikker på hva en influenser egentlig er for noe? Her har du en forklaring på ett minutt gjort av Nordic screens.

Velg deg en influenser og svar på oppgavene:

  1. Hvor kan du finne influenseren? (feks Youtube, Tiktok, blogg, Instagram, Snapchat) Hva er årsaken til at influenseren er på de plattformene, tror du?
  2. Har influenseren en tydelig profil, feks spill, trening, friluftsliv, mat eller livsstil?
  3. Mange influensere bruker meningene sine for å bli populær. Hvordan er den profilen du har valgt?
  4. Forsøk å finne ut hvilke produkter og merker influenseren har inngått samarbeid med. Klarer du å finne ut hva de ulike samarbeidene går ut på? Hvor mye tjener influenseren på samarbeidet?
  5. Hvordan merkes innleggene som er sponset eller inneholder reklame?
  6. Hva mener du om troverdigheten til denne personen når den omtaler produktene han/hun samarbeider med.
  7. Har det noe å si for troverdigheten til influenseren at han/hun får betalt for å snakke om et produkt?


Sist oppdatert: 2. juni 2020