Din feilslutning er..

Fagbegreper

  • Slutning
  • Årsak
  • Virkning
  • Feilslutning
  • Argumentasjon

Fag

  • Naturfag
  • Norsk

Kompetansemål

Naturfag

  • forklare betydningen av å se etter sammenhenger mellom årsak og virkning og forklare hvorfor argumentering, uenighet og publisering er viktig i naturvitenskapen
  • identifisere naturfaglige argumenter, fakta og påstander i tekster og grafikk fra aviser, brosjyrer og andre medier, og vurdere innholdet kritisk

Norsk

  • delta i diskusjoner med begrunnede meninger og saklig argumentasjon
  • gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på
  • drøfte hvordan språkbruk kan virke diskriminerende og trakasserende

Hensikt

I debatter og diskusjoner kan man møte på argumenter som ikke virker helt rettferdige - men som samtidig setter motstanderen fast. Ofte er slike argumenter eksempler på det vi kaller feilslutninger, og det kan være frustrerende å bli utsatt for når man diskuterer en viktig sak. Da kan det hjelpe å sette ord på hvorfor det blir feil å bruke et slikt argument i en debatt.

Omfang: 45 min

Sist oppdatert: 23. januar 2020

Undervisningsopplegg

Introduksjon til tema

Hva er en slutning? Hvordan har dette sammenheng med argumentasjon?

Presentasjonsfilen er delt i tre deler:

Forside med mål for økta

    • Beskrive hva en slutning er og hva som er sammenhengen mellom argumentasjon og slutninger
    • Beskrive hva en feilslutning er
    • Identifisere ulike typer feilslutninger i debatt

Fire eksempler

    • En kort beskrivelse
    • Eksempel på hvordan feilslutningen kan brukes
    • Utdypning med begrunnelse og kontekst

Gjennomgang av Finn paret

    • De fire eksemplene i oppgaven med forslag til løsning og begrunnelse

Finn paret

Ressurs: oppgaveark med fire eksempler på feilslutninger

  1. Elevene jobber sammen med læringspartner eller i mindre grupper. De skal:
    • Lese gjennom eksemplene
    • Sette strek mellom eksempel og relevant feilslutning
    • Begrunne valgene sine
  2. Ha en plenumssamtale om løsningene
    • Bruk siste del av presentasjonsfila


Rollespill

Oppgaven står også beskrevet i presentasjonsfila. Kortene kan skrives ut som dobbeltsidig utskrift med fire lysbilder per ark.

  • Elevene skal jobbe sammen med læringspartner
  • De får utdelt to kort
    • Et rollekort
    • Et feilslutningskort
  • Først skal de bli enige om de er for eller mot - det står noen hint i rollekortet
  • Deretter skal de skrive ned argumenter der de bruker feilslutningen fra kortet
  • Del deretter elevene i grupper på fire, med èn rolle per elev (det vil si at læringspartnere ikke kan være på samme gruppe)
  • Nå skal elevene spille ut rollekortet

Ressurser

Beskrivelsene av de ulike feilslutninger er i stor grad direkte oversettelser fra Thou shalt not commit logical fallacies.