Influensernes helseråd

Fagbegreper

Influenser

Spons

Annonse

Mediebilde

Fag

Samfunnsfag

Norsk

Mat og helse

Naturfag

Læringsmål

  • Hvordan faktasjekke en påstand

  • Hvorfor noen lager og sprer falske nyheter

  • Hva som kjennetegner innhold, kilder og avsendere man kan stole på, og når det er grunn til å være ekstra forsiktig

  • Å reflektere over avsenders motivasjon for å ytre seg

Hensikt

I dette undervisningsopplegget får elevene se hvordan man enkelt kan undersøke påstander om helse, kosthold og livsstil. Mediebildet har forandret seg mye de siste årene, og ufiltrert informasjon florerer i sosiale medier. Elevene trener sin kritiske tenkning ved selv å undersøke påstander og råd som har blitt gitt av influensere om helse og livsstil.

Omfang: 60-90 min

Sist oppdatert: 16. desember 2020

Undervisningsopplegg

En introduksjon til opplegget (20 min):

Klassesamtale: Spør elevene om hva en influenser er, og la dem gjerne komme med eksempler på norske og internasjonale influensere. Kanskje du kan la elevene finne eksempler på influensere i Norge ved å søke på sin mobil eller enhet samtidig. La elevene finne forskjellige influensere med ulike interesser, og se hvor mange følgere de har på sine plattformer.

Videre kan du spørre elevene om de selv har opplevd å lese råd om kosthold, helse, trening, skjønnhetsprodukter o.l. hos influensere de følger.

Til slutt kan du spørre elevene om de tar rådene og anbefalingene for god fisk, eller om de undersøker andre troverdige kilder før de eventuelt kjøper et produkt eller lytter til et råd.


Gjennomføring (60 min):

  1. Se vår faktasjekk av Kourtney Kardashians sin påstand om blå munnbind sammen med elevene, videoen ligger øverst på elevsiden.

Del deretter ut elevsiden til klassen. Der vil elevene finne refleksjonsspørsmål til Kourtney Kardashian sitt innlegg om at blå munnbind er helseskadelige. Elevene kan diskutere spørsmålene muntlig i læringspar som en forberedelse til klassediskusjon.

  1. I del 2 på elevsiden skal elevene gjennomføre en faktasjekk av et innlegg på sosiale medier som omhandler helse, skjønnhet og kosthold. Elevene kan velge om de ønsker å bruke et av eksemplene nederst på siden, eller finne et innlegg med samme tema i sin egen feed. Hvis elevene heller ønsker å finne et eget innlegg, kan du gi disse tipsene som stikkord til søk: Pulver som skal gjøre huden fin, piller som skal gjøre deg brun, kosttilskudd, kosmetiske inngrep, tannbleking, proteinpulver, kreatin-tilskudd, kostholdsplaner, kostholdsråd og treningsråd.

I faktasjekken skal elevene undersøke om det finnes annen dokumentasjon som underbygger påstandene som blir presentert i innlegget. Elevene kan notere sine funn i egen skrivebok, eller laste ned støttearket og skrive inn der. Støttearket kan også printes ut og deles ut til elevene i forkant av arbeidet, du finner det til høyre på denne siden.

  1. Alternativ til vurdering: Faktasjekken kan presenteres for klassen i form av en utarbeidet PowerPoint eller veggavis. Den kan også brukes som et utgangspunkt til en skriveoppgave om sosiale medier og kildekritikk.


Ressurser

Faktasjekk en influenser word.docx

Kanskje du også er interessert i:

En temaside med fokus på undervisningsopplegg og ressurser som passer til bruk i hjemmeundervisning. En del av disse undervisningsoppleggene kan også passe som lekse.

Det oppstår et stort informasjonsbehov når en krise som eksplosjonen i Beirut i Libanon inntreffer. I dette undervisningsopplegget blir elevene kjent med informasjonsbehovet og oppblomstringen av falske nyheter i krisetid. Her ser vi både på fenomenet, og hvordan vi kan møte usikker informasjon.


Har du fem minutter igjen av timen? Eller trenger du et tema til en klassediskusjon? Her er opplegget som både kan gjøres praktisk og ikke krever noe særlig forarbeid. Dilemmaer knyttet til kritisk mediebruk og kildebevissthet.