Misvisende eller feil tall
Fagbegreper
Desinformasjon
Agenda
Motivasjon
Troverdighet
Misinformasjon
Reklame
Fag
Matematikk
Samfunnsfag
Naturfag
Læringsmål
Forskjellen på fakta og meninger du blir presentert for.
Hva som kjennetegner innhold, kilder og avsendere man kan stole på, og når det er grunn til å være ekstra forsiktig
Å reflektere over avsenders motivasjon
Hensikt
Elevene blir bevisst hvordan tall kan brukes for å bygge opp under en påstand, og hvordan man bør være kritisk til tall og hvordan de brukes.
Omfang: 30-60 min
Sist oppdatert: 28. oktober 2020
Undervisningsopplegg
Les notisen "Nei, verdens CO₂-utslipp reduseres ikke med 0,03 prosent om Norge forsvinner i morgen"
Hva forteller notisen oss?
Hvilket tall var det Faktisk kom frem til i notisen sin?
Tallet er nesten fire ganger større det det påståtte tallet i Facebook-posten. Hva skjer med antall nuller i prosenttallet når det blir fire ganger så stort? Hvordan tror dere leseren ville oppfattet det riktige tallet fremfor tallet slik det ble presentert?
Hvilke elementer i facebookposten kan gi grunn til å være ekstra skeptisk til dette utsagnet?
Er det andre poster eller nyhetssaker der tall spiller en viktig rolle?
GIF'en over er laget i keynote for å illustrerere størreslsesforholdet mellom 0,03% og 0,12%. Hvilke andre måter kan det illustereres på? Elevene kan få i oppdrag å lage en GIF som de synes illusterer størrelsesene godt.
Ta oppsummerende samtale om noen av innleggene i plenum etterpå
Ressurser
Faktisknotisen: "Nei, verdens CO₂-utslipp reduseres ikke med 0,03 prosent om Norge forsvinner i morgen"
Presentasjon:
Bildet fra Facebooksiden: