Store tall kan være små

Fagbegreper

  • Agenda
  • Troverdighet

Fag

  • Matematikk
  • Naturfag
  • Samfunnsfag

Læringsmål

  • Hva som kjennetegner innhold, kilder og avsendere man kan stole på, og når det er grunn til å være ekstra forsiktig
  • Å reflektere over avsenders motivasjon for å ytre seg

Hensikt

Gjennom undervisningsopplegget blir elevene oppmerksomme på hvordan tall kan spille en viktig rolle i argumentasjon, og at tall kan fremstilles på ulike måter for å skape en viss oppfatning.

Omfang: 30 min

Sist oppdatert: 23. januar 2020


Undervisningsopplegg

  1. I videoen får vi vite at to tall kan få samme fortelling til å se helt forskjellig ut.
  2. Hvilke eksempler brukes i videoen?
  3. Hvilke ting bør vi være oppmerksomme på når vi møter på tall i nyheter og informasjonsmateriale?
  4. Ta for dere en nettavis og se om dere kan finne en artikkel der tall spiller en sentral rolle i argumenteringen.
  5. Hvordan bygger disse tallene opp under innholdet i teksten?
  6. Hvordan kunne tallene vært fremstilt annerledes slik at de ser større eller mindre ut? Ville det ha endret budskapet i teksten?

Ressurser