Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært når timen er slutt. Her skal elevene jobbe med
- Hva som skjer i Ukraina
- Hvordan vi kan vurdere om en kilde er troverdig
- Hvordan vi bør forholde oss til ny informasjon i en pågående konflikt
Felles klassesamtale
La klassen reflektere over spørsmålene i fellesskap. Her kan du dele klassen i små grupper eller par. Del deretter ut elevsiden.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene diskuterer spørsmål i par eller liten gruppe. Oppsummer spørsmålene til slutt.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene ser videoen. Oppfordre dem til å ta notater mens de ser den.
Elevene gjør oppgave 3
Elevene svarer på spørsmål. Oppsummer elevenes resultater i fellesskap etterpå.
Avslutning
Reflekter sammen over spørsmålene fra starten av timen. Kanskje har elevene et annet inntrykk nå enn de hadde da timen startet?
- Hva skjer i Ukraina?
- Hvordan vurdere om en kilde er til å stole på?
- Hvordan forholder vi oss til ny informasjon i en pågående konflikt?
Alternativer
Kompetansemål
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling
- Folkehelse og livsmestring