Undervisningsoppleggene våre legger til rette for aktiv utforsking, refleksjon og diskusjon. Elevene får erfaring med å stille spørsmål til tekster og kilder, analysere budskap og vurdere informasjon de møter i hverdagen. Oppleggene er fleksible og kan brukes som hele undervisningsøkter eller som deler av en økt.
Vi ønsker at våre undervisningsressurser skal bygge bro mellom samfunnet og klasserommet. Mange av oppleggene tar derfor utgangspunkt mediehverdagen elevene møter på fritiden. Når elevene jobber med autentiske tekster og reelle eksempler og problemstillinger, kan det bli enklere å overføre den kildekritiske kompetansen til bruk også utenfor skolen.
Undervisningsoppleggene forankres i LK20. Kritisk tenkning er en del av kompetansebegrepet i læreplanen, og kildekritiske ferdigheter løftes frem i ulike fag, kompetansemål og i de tverrfaglige temaene. Vi tydeliggjør denne forankringen nederst i hvert undervisningsopplegg.
Arbeidet vårt bygger også på nasjonal og internasjonal forskning på fagfeltet.