Er melk farlig for oss?

Dere skal undersøke hva ulike kilder sier om metanhemmere i melkekyrs fôr, og vurdere kildenes agenda og troverdighet.

Tekstarbeid
Diskusjon
Video

Se videoen

Se videoen og dann dere et inntrykk. Ta notater.

  • Hvilken informasjon får vi?
  • Stoler du på avsenderen? Begrunn svaret ditt.
  • Hvilke virkemidler bruker avsenderen for å nå ut til mange?
Klippet versjon av video, hentet fra TikTok: @tarjeskar. Publisert 09.12.2024

Oppgave 1

Undersøk hva minst 4-5 ulike kilder sier om metanhemmere i fôret til kuer og melkekyr. Søk på internett og velg flere forskjellige typer kilder, gjerne også et eller flere sosiale medier.

Noter ned hva de ulike kildene sier og hvem de er. Dersom det er vanskelig å finne kilder, kan dere bruke noen av kildene under.

Oppgave 2

Bruk notatene og lag en veggplakat som viser hva ulike kilder sier om metanhemmere i melkekyrs fôr. Her kan dere se et eksempel på hvordan veggplakaten kan se ut.

Oppgave 3

  1. Se videoen om hva tverrlesing er.
  2. Tverrles kildene deres, og noter på eget ark.
  3. Fyll gjerne inn ny informasjon om kildene på plakaten.
Dette er tverrlesing (1:04)

Oppgave 4

Nå har dere mye og viktig informasjon om kildene deres. Diskuter om kildene skal få en smiley med smilefjes, strekmunn eller surt fjes, basert på deres troverdighet og egnethet til å uttale seg om tematikken. Tegn deretter på smileyene på de ulike kildene på plakaten.

Presentasjon av plakat

Forbered dere på å presentere arbeidet dere har gjort med utgangspunkt i veggplakaten. Dere skal presentere de ulike kildene og hva de sier, samt begrunne deres valg av smileys.