Tall som virkemiddel i reklame
Utforsk hvordan tall kan fremstilles på ulike måter og brukes som virkemiddel i argumentasjon.
Om tall og informasjon
I denne økta skal du få utforske ulike måter å fremstille tallverdier på, og se på hvordan ulike fremstillinger av tall kan brukes for å underbygge argumenter og få frem ulike budskap.
Start med å se videoen om tall og informasjon.
Oppgave 1
Vi skal ta utgangspunkt i utsagnet fra Helsedirektoratet: "8 av 10 sitter for mye."
8 av 10 kan fremstilles på ulike måter. Forsøk å fremstille 8 av 10 på så mange ulike måter dere får til.
Oppgave 2
Ranger måtene dere fant i oppgave 1 ut fra hva dere synes ser minst og størst ut.
Oppgave 3
Mange aktører bruker slik informasjon i sitt arbeid, enten det er til å markedsføre egne produkter, underbygge informasjon de kommer med eller påvirke våre handlinger og meninger.
Oppgave 4
Hva gjør at dere har tillit til en ? Diskuter hvilken av de tre aktørene dere ville hatt mest tillit til med tanke på informasjon om denne saken. Husk å begrunne valget.