Sosiale medier

For å være kildekritisk på sosiale medier må vi både vurdere avsender og selve innholdet.

Sosiale medier vs. redaktørstyrte medier

må vi selv ta ansvar for å sjekke at informasjonen vi mottar og lytter til, er korrekt. I motsetning til , har ikke sosiale medier en . En redaktør kontrollerer at det som publiseres er korrekt, vurderer etiske problemstillinger ved innhold og sørger for at publikum får en objektiv fremstilling av en sak. Her ser du en forklaringsvideo som sammenligner redaktørstyrte medier og sosiale medier.

Sosiale medier og kildekritikk

For å kunne være kildekritisk på sosiale medier, må vi ha kunnskap om dem. Ulike plattformer ønsker at du skal bruke mest mulig tid inne i appen. Innholdet på sosiale medier er i stor grad styrt av algoritmer. Hvilket innhold du får opp avhenger av ulike faktorer som hvor du er, hva du har engasjert deg i og brukt tid på plattformen tidligere og hvem du følger.

På sosiale medier møter du innhold fra en rekke ulike avsendere. Både enkeltpersoner, organisasjoner og bedrifter skaper, deler og leser innhold på sosiale medier. Hensikten de ulike avsenderne har varierer stort. Noen ønsker at du skal kjøpe et produkt de selger, andre ønsker å informere om et tema og andre igjen kan ha som mål å skaffe flest mulig følgere. Alle har grunner til å ytre seg, og disse grunnene kalles for agenda.

Når hvem som helst kan publisere hva som helst på sosiale medier, må vi være kildekritiske til innholdet. For hva er egentlig agendaen bak den haulen, det nyttige tipset eller treningsvideoen? Denne miksen av avsendere, innhold og agendaer krever mye av oss som forbruker, og det er vi som må avgjøre hvem vi lytter til, og vurdere om det stemmer.

Spørsmål du kan stille deg i møte med innhold på sosiale medier