Hva er ForYou på TikTok?
60-90 minVi hører stadig at algoritmene styrer de sosiale mediene. Hvordan skjer det? Her tar vi utgangspunkt i TikTok for å forstå hvordan sosiale medier tilpasser seg brukerne.
Gjennomføring
Introduser målene for timen og hva elevene skal ha jobbe med:
- Hvordan TikTok tilpasser informasjon fra person til person.
- Hvor viktig algoritmene er for hvilken informasjon du får.
- Reflektere over og diskutere konsekvenser ved at TikTok og andre sosiale medier tilpasser innholdet til sine brukere.
Felles: Hva er TikTok?
Før elevene jobber på egenhånd, er det hensiktsmessig å snakke sammen om hva TikTok egentlig er og hva det blir brukt til. La elevene komme med innspill. Vis gjerne videoen som et eksempel.
Del deretter ut link til elevsiden.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene skal oppsummere hva slags innhold de får mye av i sin egen ForYou-strøm på TikTok og presenterer sine funn for sidemannen.
Ta spørsmålene opp i en felles klassesamtale, og la gjerne elevene komme med flere spørsmål.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene presenterer sine funn i en liten gruppe. Etterpå diskuterer de hvorfor de fikk opp forskjellig innhold på ForYou.
Elevene gjør oppgave 3
Elevene ser filmen "TikTok og algoritmer" på elevsiden. Dette kan de gjøre hver for seg, eller du kan vise den felles. Etter filmen svarer de på spørsmålene hver for seg eller i liten gruppe.
Elevene gjør oppgave 4
Elevene lager en liste over positive og negative sider ved TikToks algoritmer på ForYou-strømmen.
Diskuter problemstillingen i en felles klassesamtale.
Kompetansemål
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Reflektere over eigne digitale spor, utforske kven som har tilgang til spora, og drøfte korleis data og personopplysningar kan brukast eller misbrukast.
Medier og kommunikasjon
Reflektere over hvordan individet og samfunnet påvirkes av kommunikasjon gjennom ulike medier.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Samfunnsfag 10. trinn
Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap