Hva er ForYou på TikTok?

60-90 min

Vi hører stadig at algoritmene styrer de sosiale mediene. Hvordan skjer det? Her tar vi utgangspunkt i TikTok for å forstå hvordan sosiale medier tilpasser seg brukerne.

Diskusjon
Video

Forberedelse

Se gjennom elevsiden og forbered deg på å dele linken med elevene. Merk deg at elevene for det meste skal jobbe i par.

Gjennomføring

Introduser målene for timen og hva elevene skal ha jobbe med:

  • Hvordan TikTok tilpasser informasjon fra person til person.
  • Hvor viktig algoritmene er for hvilken informasjon du får.
  • Reflektere over og diskutere konsekvenser ved at TikTok og andre sosiale medier tilpasser innholdet til sine brukere.

Felles: Hva er TikTok?

Før elevene jobber på egenhånd, er det hensiktsmessig å snakke sammen om hva TikTok egentlig er og hva det blir brukt til. La elevene komme med innspill. Vis gjerne videoen som et eksempel.

Del deretter ut link til elevsiden.

Elevene gjør oppgave 1

Elevene skal oppsummere hva slags innhold de får mye av i sin egen ForYou-strøm på TikTok og presenterer sine funn for sidemannen.

Ta spørsmålene opp i en felles klassesamtale, og la gjerne elevene komme med flere spørsmål.

Elevene gjør oppgave 2

Elevene presenterer sine funn i en liten gruppe. Etterpå diskuterer de hvorfor de fikk opp forskjellig innhold på ForYou.

Elevene gjør oppgave 3

Elevene ser filmen. Dette kan de gjøre hver for seg, eller du kan vise den felles. Etter filmen svarer de på spørsmålene hver for seg eller i liten gruppe.

Elevene gjør oppgave 4

Elevene lager en liste over positive og negative sider ved TikToks algoritmer på ForYou-strømmen.

Diskuter problemstillingen i en felles klassesamtale.

Avslutning

Hvilke tips vil elevene gi til en som skal begynne å bruke TikTok? Vil det være forskjell på om det er en voksen eller en ungdom?

Be elevene om å lage fem gode råd til bruk av TikTok.

Kompetansemål

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Reflektere over eigne digitale spor, utforske kven som har tilgang til spora, og drøfte korleis data og personopplysningar kan brukast eller misbrukast.

  • Medier og kommunikasjon

    Reflektere over hvordan individet og samfunnet påvirkes av kommunikasjon gjennom ulike medier.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring
  • Demokrati og medborgerskap