Film, oppgaver og quiz om deepfakes
60 minElevene lærer om deepfakes, hvilke konsekvenser de kan gi og hvordan man kan avsløre dem.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært ved slutten av timen.
- Hva er deepfake?
- Hvilke konsekvenser kan deepfakes gi?
- Hvordan kan man avsløre deepfakes?
Elevene gjør oppgave 1
Elevene svarer på oppgaver.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene svarer på oppgaver.
Elevene gjør oppgave 3
Elevene svarer på oppgaver.
Elevene gjør oppgave 4
Elevene svarer på oppgaver.
Avslutning
La elevene gjøre quizen på elevsiden før dere oppsummerer oppgavene i plenum. Bruk gjerne plakaten som ligger øverst på denne siden, eller ta opp målene for timen igjen og la elevene komme med innspill:
- Hva er deepfake?
- Hvilke konsekvenser kan deepfakes gi?
- Hvordan kan man avsløre deepfakes?
Kompetansemål
Samfunnsfag 10. trinn
Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten.
Medieutvikling
Presentere og drøfte hvordan bruk av ulike former for teknologi kan føre til endringer i kommunikasjonsformer og brukeropplevelser.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap