Film, oppgaver og quiz om deepfakes

60 min

Elevene lærer om deepfakes, hvilke konsekvenser de kan gi og hvordan man kan avsløre dem.

Quiz
Diskusjon
Video

Forberedelse

Se gjennom elevsiden og forbered deg på å dele den ut.

Gjennomføring

Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært ved slutten av timen.

  • Hva er deepfake?
  • Hvilke konsekvenser kan deepfakes gi?
  • Hvordan kan man avsløre deepfakes?

Se video sammen

Del ut lenken til elevsiden. Elevene kan jobbe både i læringspar eller individuelt. Se filmen sammen i klasserommet.

Film laget av Faktisk.no for Medietilsynet (13:18)

Elevene gjør oppgave 1

Elevene svarer på oppgaver.

Elevene gjør oppgave 2

Elevene svarer på oppgaver.

Elevene gjør oppgave 3

Elevene svarer på oppgaver.

Elevene gjør oppgave 4

Elevene svarer på oppgaver.

Avslutning

La elevene gjøre quizen på elevsiden før dere oppsummerer oppgavene i plenum. Bruk gjerne plakaten som ligger øverst på denne siden, eller ta opp målene for timen igjen og la elevene komme med innspill:

  • Hva er deepfake?
  • Hvilke konsekvenser kan deepfakes gi?
  • Hvordan kan man avsløre deepfakes?

Alternativer

Du finner hele undervisningsopplegget på Medietilsynet sine nettsider.

Kompetansemål

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten.

  • Medieutvikling

    Presentere og drøfte hvordan bruk av ulike former for teknologi kan føre til endringer i kommunikasjonsformer og brukeropplevelser.

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring
  • Demokrati og medborgerskap