Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært ved slutten av timen.
- Hva er deepfake?
- Hvilke konsekvenser kan deepfakes gi?
- Hvordan kan man avsløre deepfakes?
Se video sammen
Del ut lenken til elevsiden. Elevene kan jobbe både i læringspar eller individuelt. Se filmen sammen i klasserommet.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene svarer på oppgaver.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene svarer på oppgaver.
Elevene gjør oppgave 3
Elevene svarer på oppgaver.
Elevene gjør oppgave 4
Elevene svarer på oppgaver.
Avslutning
La elevene gjøre quizen på elevsiden før dere oppsummerer oppgavene i plenum. Bruk gjerne plakaten som ligger øverst på denne siden, eller ta opp målene for timen igjen og la elevene komme med innspill:
- Hva er deepfake?
- Hvilke konsekvenser kan deepfakes gi?
- Hvordan kan man avsløre deepfakes?
Kompetansemål
Medie- og informasjonskunnskap
Forklare korleis ny teknologi og digitalisering endrar tradisjonelle kommunikasjonsmønster.
Medier og kommunikasjon
Vise digital dømmekraft og følge regler for ytringsfrihet og personvern i egen medieproduksjon.
Samfunnsfag 10. trinn
Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap