Halloween-eventyr med ChatGPT
90-180 minI anledning Halloween skal elevene her leke seg med norske folkeeventyr og store språkmodeller. Målet er å få en språkmodell til å produsere et skummelt og sjangerriktig eventyr, og deretter vurdere og videreutvikle resultatet.

Forberedelse
Se gjennom elevsiden og forbered deg på å dele den med elevene. En forutsetning for å gjennomføre opplegget er at alle elevene har tilgang til en språkmodell. Vurder om du skal skrive ut modellteksten, eller om den bare skal leses høyt for elevene. Vurder også om du skal bruke dokumentet som også inneholder ledetekst.
Ta med post-it-lapper til exit-lapper, og store ark til å skrive tankekart på.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva elevene skal jobbe med denne økta.
- Øve på å skrive ledetekster til en språkmodell
- Øve på å bearbeide en tekst fra en språkmodell
- Reflektere over styrker og svakheter ved å bruke språkmodeller til tekstproduksjon
Introduser oppgaveteksten for elevene.
Oppstart
Gå gjennom disse punktene før elevene begynner å jobbe med oppgavene.
- Repeter sjangertrekk på eventyr. La elevene bruke en lærebok, eller skriv sjangertrekk opp på tavlen.
- Gå gjennom/les modellteksten i fellesskap. (Vis gjerne hvilke sjangertrekk man finner i denne teksten.)
- Gå gjennom tipsene for å skrive en god ledetekst.
- Fortell at oppgave 1 skal gjøres uten generativ KI.
- Fortell hvor mye tid elevene skal bruke på hver oppgave.
Del deretter ut elevsiden og et stort ark til å lage tankekart på til hver elev.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene jobber med ideer til eventyret med læringspartner. De bruker skriverammen og lager et tankekart på et ark. Denne oppgaven skal gjøres uten KI.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene skriver en ledetekst og genererer eventyret. De skriver ledeteksten ferdig før de begynner å jobbe med språkmodellen. Gå rundt og støtt elevene i arbeidet. Denne oppgaven er individuell.
Si fra når det er 10 minutter igjen før dere må gå videre til oppgave 3, så elevene rekker å runde av prosessen.
Elevene gjør oppgave 3
Elevene reflekterer over arbeidet ved å jobbe med oppgavene under. Oppgaven skal gjøres uten språkmodell.
Oppsummer spørsmålene i felles klassesamtale til slutt. Se på spørsmålene for støtte til klassesamtalen.
Avslutning
Del ut post-it-lapper til hver elev. Oppsummer økta ved å la elevene svare individuelt på følgende spørsmål på exit-lapper:
- Hvilken betydning hadde det at dere planla eventyret og repeterte sjangertrekk på forhånd, før dere begynte å jobbe med språkmodellen?
Kompetansemål
Norsk 10. trinn
Bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster.
Norsk 10. trinn
Uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter.
Norsk 10. trinn
Utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon.
Norsk Vg1 SF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Norsk Vg1 SF
Vurdere og bearbeide egne tekster ut fra tilbakemeldinger og faglige kriterier.
Norsk Vg1 SF
Kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap