Hvem sprer falske nyheter?
30-45 minElevene lærer hvordan falske nyheter spres, og hvem som sprer dem. De får reflektere over hvordan de kan bidra til å stoppe spredningen.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten:
- Gi eksempler på ulike typer som sprer falske nyheter
- Diskutere hva som gjør at konspirasjonsteorier blusser opp under kriser
Del ut elevsiden.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene skal se videoen fra BBC. De oppfordres til å se videoen to ganger før de går løs på oppgave 2.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene skal svare på tilhørende spørsmål og notere svar i eget dokument.
Avslutning
Gjennomgå spørsmålene i plenum. Avslutt med å hente frem målene for økta og la elevene komme med innspill:
- Gi eksempler på ulike typer som sprer falske nyheter
- Diskutere hva som gjør at konspirasjonsteorier blusser opp under kriser
Kompetansemål
Medie- og informasjonskunnskap
Undersøkje korleis produksjon og distribusjon av informasjon kan bli styrt og kontrollert av ulike interesser.
Medie- og informasjonskunnskap
Diskutere kva for roller informasjonsbyrå og lobbyverksemd spelar i eit demokrati.
Norsk Vg1 SF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap