Hvem sprer feilinformasjon?

30-45 min

Dette opplegget tar for deg hvordan feilinformasjon spres, og hvem som sprer det. Elevene skal også jobbe med hvordan ulike typer feilinformasjon kan se ut.

Tekstarbeid
Diskusjon
Video

Forberedelser

Se gjennom elevsiden og forbered deg på å dele den med elevene.

Gjennomføring

Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten:

  • Gi eksempler på ulike typer som sprer feilinformasjon
  • Skape bevissthet rundt ulike årsaker til at feilinformasjon blir spredt

Del ut elevsiden.

Elevene gjør oppgave 1

Elevene skal se videoen og jobbe med oppgaver til. De oppfordres til å se videoen to ganger før de går løs på oppgave 2.

Elevene gjør oppgave 2

Elevene skal jobbe med tilhørende oppgaver. Avgjør om elvene skal gjøre oppgavene muntlig eller skriftlig.

Avslutning

Gjennomgå spørsmålene i plenum. Avslutt med å hente frem målene for økta og la elevene komme med innspill:

  • Gi eksempler på ulike typer som sprer feilinformasjon
  • Skape bevissthet rundt de ulike årsaker til at feilinformasjon blir spredt

Alternativer

Under finner du relevante undervisningsopplegg for videre arbeid:

Kompetansemål

  • Norsk Vg1 SF

    Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap