Hvem sprer feilinformasjon?
30-45 minDette opplegget tar for deg hvordan feilinformasjon spres, og hvem som sprer det. Elevene skal også jobbe med hvordan ulike typer feilinformasjon kan se ut.



Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten:
- Gi eksempler på ulike typer som sprer feilinformasjon
- Skape bevissthet rundt ulike årsaker til at feilinformasjon blir spredt
Del ut elevsiden.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene skal se videoen og jobbe med oppgaver til. De oppfordres til å se videoen to ganger før de går løs på oppgave 2.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene skal jobbe med tilhørende oppgaver. Avgjør om elvene skal gjøre oppgavene muntlig eller skriftlig.
Avslutning
Gjennomgå spørsmålene i plenum. Avslutt med å hente frem målene for økta og la elevene komme med innspill:
- Gi eksempler på ulike typer som sprer feilinformasjon
- Skape bevissthet rundt de ulike årsaker til at feilinformasjon blir spredt
Kompetansemål
Norsk Vg1 SF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap