Kommersielle aktører i sosiale medier
45-60 minI dette opplegget blir elevene kjent med hvordan kommersielle aktører bruker sosiale medier til å påvirke oss. Elevene skal analysere innlegg med innhold fra en kommersiell aktør og diskutere hvordan vi kan unngå å la oss lure av deres triks.
Gjennomføring
Introduser temaet for elevene og gjennomgå øktens mål:
- Hvordan jobber for å nå deg i sosiale medier?
- Hvordan kan vi unngå å la oss lure av kommersielle aktører og deres ?
Felles start
La elevene først diskutere i par før du gjennomgår disse spørsmålene i fellesskap. Se presentasjonsfil for spørsmålene under:
- Hva er en ? Gi et eksempel.
- Har du sett innlegg i sosiale medier fra en kommersiell aktør? Gi eksempler.
- Har du sett innlegg der en person eller virksomhet er sponset av en kommersiell aktør?
Del deretter ut elevsiden.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser videoen og svarer på tilhørende spørsmål:
Elevene gjør oppgave 2
Elevene skal først se en video fra sosiale medier med kommersielt innhold, for så å gjennomgå vår analyse av innlegget. Deretter skal de se videoen på nytt.
Elevene gjør oppgave 3
Del ut skriverammen for analysen. Elevene bruker et par minutter i sin egen feed og finner et innlegg der en kommersiell aktør står bak innholdet. Deretter bruker de skriverammen og analyserer innholdet.
Avslutning
La elevene presentere sin analyse for hverandre i par før dere igjen gjennomgår øktens mål sammen:
- Hva er en kommersiell aktør?
- Hvordan jobber de for å nå deg i sosiale medier?
- Hvordan kan vi unngå å la oss lure av kommersielle aktører med en tydelig agenda?
La elevene komme med innspill.
Kompetansemål
Norsk 10. trinn
Utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon.
Norsk Vg3 påbygging
Analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem.
Samfunnsfag 10. trinn
Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er.
Samfunnsfag 10. trinn
Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
Medier og kommunikasjon
Reflektere over hvordan individet og samfunnet påvirkes av kommunikasjon gjennom ulike medier.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Drøfte korleis personleg økonomi, kommersiell påverknad og forbruk påverkar enkeltpersonar, grupper og samfunnet.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Folkehelse og livsmestring
- Bærekraftig utvikling