Kommersielle aktører i sosiale medier
45-60 minI dette opplegget blir elevene kjent med hvordan kommersielle aktører bruker sosiale medier til å påvirke oss. Elevene skal analysere innlegg med innhold fra en kommersiell aktør og diskutere hvordan vi kan unngå å la oss lure av deres triks.


Gjennomføring
Introduser temaet for elevene og gjennomgå øktens mål:
- Hvordan jobber for å nå deg i sosiale medier?
- Hvordan kan vi unngå å la oss lure av kommersielle aktører og deres ?
Felles start
La elevene først diskutere i par før du gjennomgår disse spørsmålene i fellesskap. Se presentasjonsfil for spørsmålene under:
- Hva er en ? Gi et eksempel.
- Har du sett innlegg i sosiale medier fra en kommersiell aktør? Gi eksempler.
- Har du sett innlegg der en person eller virksomhet er sponset av en kommersiell aktør?
Del deretter ut elevsiden.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser videoen og svarer på tilhørende spørsmål:
Elevene gjør oppgave 2
Elevene skal først se en video fra sosiale medier med kommersielt innhold, for så å gjennomgå vår analyse av innlegget. Deretter skal de se videoen på nytt.
Elevene gjør oppgave 3
Del ut skriverammen for analysen. Elevene bruker et par minutter i sin egen feed og finner et innlegg der en kommersiell aktør står bak innholdet. Deretter bruker de skriverammen og analyserer innholdet.
Avslutning
La elevene presentere sin analyse for hverandre i par før dere igjen gjennomgår øktens mål sammen:
- Hva er en kommersiell aktør?
- Hvordan jobber de for å nå deg i sosiale medier?
- Hvordan kan vi unngå å la oss lure av kommersielle aktører med en tydelig agenda?
La elevene komme med innspill.
Kompetansemål
- Norsk 10. trinn- Utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon. 
- Norsk Vg3 påbygging- Analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem. 
- Samfunnsfag 10. trinn- Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er. 
- Samfunnsfag 10. trinn- Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar. 
- Medier og kommunikasjon- Reflektere over hvordan individet og samfunnet påvirkes av kommunikasjon gjennom ulike medier. 
- Samfunnskunnskap Vg1/Vg2- Drøfte korleis personleg økonomi, kommersiell påverknad og forbruk påverkar enkeltpersonar, grupper og samfunnet. 
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Folkehelse og livsmestring
- Bærekraftig utvikling