Konsekvenser av konspirasjonsteorier
60-120 minGjennom video og tekst får elevene ulike impulser før de selv skal skrive saktekst om temaet.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten.
- Hva en er
- Hvordan konspirasjonsteorier kan påvirke oss
- Noen tips til hvordan man kan møte konspirasjonsteorier
Felles: Hva tenker du om konspirasjonsteorier?
Elevene skriver noen stikkord for seg selv om hva de tenker om konspirasjonsteorier før de starter arbeidet. Poenget er at de i ettertid kan gå tilbake å se hva de tenkte om temaet før de startet denne økten.
Del ut elevsiden
Del ut elevsiden til elevene.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser filmen om konspirasjonsteorier (3:05). I filmen får elevene en innføring i hva konspirasjonsteorier er, noen eksempler og litt tips til hvordan møte konspirasjonsteorier. Deretter skal de diskutere tilhørende spørsmål i små grupper.
Elevene gjør oppgave 2
Her skal elevene lese leserinnlegget i Drammens tidende om kjæresten som ble opphengt i konspirasjonsteorier, og spesielt . I liten gruppe skal de diskutere de to oppgavene som følger teksten. Hva ville de gjort?
Oppgave 3: Felles diskusjon
Diskuter oppgavene i plenum.
Elevene gjør oppgave 4
Elevene skal velge en av de tre oppgavene for en saktekst. Teksten kan leveres på egen plattform. Elevene skal bruke vedlagte kilder i besvarelsen sin.
Avslutning
Som en avslutning på økta, kan det være fint å gjennomgå de innledende målene for timen og la elevene diskutere:
- Hva en er
- Hvordan konspirasjonsteorier kan påvirke oss
- Noen tips til hvordan man kan møte konspirasjonsteorier
Kanskje noen av elevene vil lese sin saktekst høyt for klassen?
Alternativer
Kompetansemål
Norsk Vg1 SF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Norsk 10. trinn
Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.
Demokrati i praksis
Reflektere over hva som binder et demokratisk samfunn sammen.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen.
Politikk og menneskerettigheter
Reflektere over hva det innebærer å være medborger, sammenligne ulike staters styreform og analysere demokratiets utvikling og utfordringer.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap