Konspirasjonsteorier og nyhetshendelser
90 minMed utgangspunkt i eksplosjonen i Beirut i 2020 lærer elevene om hvordan man kan møte konspirasjonsteorier og usikker informasjon.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten:
- Hva er konspirasjonsteorier?
- Hvordan kan konspirasjonsteorier oppstå?
- Hvordan kan konspirasjonsteorier påvirke nyhetsbildet?
- Hvordan kan vi møte konspirasjonsteorier?
Elevene gjør oppgave 1
Først skal elevene se en introduksjonsfilm om hva en er. La elevene snakke sammen i par eller liten gruppe rundt spørsmålene.
Elevene gjør oppgave 2
På Elevsiden er det lenket til en artikkel i Journalisten om eksplosjonen i Beirut 4. august 2020. Elevene leser artikkelen hver for seg.
Elevene gjør oppgave 3
Elevene jobber i små grupper for å svare på spørsmålene. Det kan være fint å ta en klasseromsdiskusjon som oppsummerer spørsmålene.
Avslutning
Som en avslutning på økta, kan det være fint å ta opp målene for økta og la elevene komme med innspill:
- Hva er konspirasjonsteorier?
- Hvordan kan konspirasjonsteorier oppstå?
- Hvordan kan konspirasjonsteorier påvirke nyhetsbildet?
- Hvordan kan vi møte konspirasjonsteorier?
Alternativer
Kompetansemål
KRLE 10. trinn
Sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn.
Norsk Vg1 SF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Norsk 10. trinn
Utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon.
Medier og kommunikasjon
Reflektere over hvordan individet og samfunnet påvirkes av kommunikasjon gjennom ulike medier.
Medie- og informasjonskunnskap
Reflektere over media si rolle når det gjeld informasjons-, nyheits- og kulturformidling i det internasjonale mediebildet.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap