Konspirasjonsteorier og nyhetshendelser
90 minMed utgangspunkt i eksplosjonen i Beirut i 2020 lærer elevene om hvordan man kan møte konspirasjonsteorier og usikker informasjon.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten:
- Hva er konspirasjonsteorier?
- Hvordan kan konspirasjonsteorier oppstå?
- Hvordan kan konspirasjonsteorier påvirke nyhetsbildet?
- Hvordan kan vi møte konspirasjonsteorier?
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser introduksjonsfilmen om hva en er, og diskuterer spørsmålene. La dem snakke sammen i par eller liten gruppe.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene leser artikkelen om eksplosjonen i Beirut 4. august 2020 individuelt.
Elevene gjør oppgave 3
Elevene jobber i små grupper for å svare på spørsmålene. Oppsummer gjerne med en klasseromsdiskusjon etterpå.
Avslutning
Om dere har tid, la gjerne elevene presentere plakatene sine.
Som en avslutning på økta, kan det være fint å ta opp målene for økta og la elevene komme med innspill:
- Hva er konspirasjonsteorier?
- Hvordan kan konspirasjonsteorier oppstå?
- Hvordan kan konspirasjonsteorier påvirke nyhetsbildet?
- Hvordan kan vi møte konspirasjonsteorier?
Alternativer
Kompetansemål
KRLE 10. trinn
Sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn.
Norsk Vg1 SF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Norsk 10. trinn
Utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon.
Medier og kommunikasjon
Reflektere over hvordan individet og samfunnet påvirkes av kommunikasjon gjennom ulike medier.
Medie- og informasjonskunnskap Medie- og informasjonskunnskap 1
Reflektere over mediebruk og vurdere korleis sosiale medium, og andre medium, kan påverke haldningar, identitet og sjølvforståing.
Medie- og informasjonskunnskap Medie- og informasjonskunnskap 1
Reflektere over konsekvensar av uklare skilje mellom journalistikk og andre medieuttrykk.
Medie- og informasjonskunnskap Medie- og informasjonskunnskap 1
Reflektere over konsekvensar av uklare skilje mellom journalistikk og andre medieuttrykk.
Medie- og informasjonskunnskap Medie- og informasjonskunnskap 1
Finne, vurdere og bruke kjelder.
Medie- og informasjonskunnskap Medie- og informasjonskunnskap 2
Analysere forskjellige medieforteljingar og reflektere over samanhengar mellom form og innhald.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Folkehelse og livsmestring