Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært ved slutten av timen.
- Hva er polarisering?
- Hvordan bruk av ulike kilder kan være med på å skape polarisering
- Kjennskap til amerikanske mediebruk
- Bruke ulike kilder til å reflektere rundt hvordan vi kan dempe polarisering
Felles idémyldring om polarisering
Utfordre elevene på hva de kan om begrepet polarisering. La elevene diskutere i par.
Del ut elevsiden
Del ut elevsiden og la elevene jobbe individuelt eller i samarbeidspar.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene diskuterer begrepet i samarbeidspar. Det kan være en god ide å be parene dele sine tanker med klassen etterpå.
Elevene gjør oppgave 2
Del ut elevsiden og be elevene gjøre oppgave to. Når elevene har gjort oppgavene kan klassen diskutere svarene felles.
Elevene gjør oppgave 3
Elevene skal skrive en fem-avsnitts-tekst som skal beskrive hvordan verden opplever polarisering. Artiklene fra NRK, USA today og Foreign Affairs kan elevene bruke som støtte til teksten. Her får elevene flere innspill til temaet polarisering i USA.
Avslutning
Hvilken oppfatning har elevene om polarisering? Er det noe vi bør jobbe med? Be elevene ta med seg tankene sine inn i skrivingen og jobb med utviklingen av teksten.
Kompetansemål
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Engelsk
Drøfte aktuelle debattema i den engelskspråklige verden.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar.
Norsk Vg1 SF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Norsk 10. trinn
Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium.
Politikk, individ og samfunn
Diskutere massemedienes rolle som internasjonal aktør .
Norsk 10. trinn
Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.
Engelsk 10. trinn
Bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling
- Folkehelse og livsmestring