Selvbilde til salgs

30-60 min

Hva slags utseenderettet innhold møter ungdom i sosiale medier og hvordan påvirker dette selvbildet deres? Her skal elevene vurdere innhold de mottar i sin feed og reflektere over hvordan de kan være mer kritiske i møte med dette.

Tekstarbeid
Diskusjon
Video

Forberedelse

Se gjennom elevsiden og forbered deg på å dele den med elevene. Se videoen og les gjerne litt om prosjektet Gullbarbie. Del deretter elevene i par på forhånd og ta med deg post it-lapper til timen.

Gjennomføring

Introduser temaet for timen og gjennomgå målene for økten:

  • Reflektere over hvordan reklame i sosiale medier påvirker vårt selvbilde
  • Kjenne til virkemidler som blir brukt i reklame for å ny ut til et ungt publikum
  • Jobbe med teknikken tverrlesing for å vurdere en avsenders troverdighet.

Elevene gjør oppgave 1

Elevene skal bruke mobilen sin og bla gjennom feeden på ulike sosiale medier. De skal telle antall annonser eller innlegg med annonser/sponsing som de får opp i feeden sin i løpet av 5 minutter. Deretter skal de jobbe med følgende spørsmål. Ta spørsmålene opp i plenum før de starter på oppgave 2.

Elevene gjør oppgave 2

I oppgave 3 skal elevene se en video fra Press og jobbe med tilhørende spørsmål. Før elevene jobber med den videoen, skal de finne ut hvem Press er ved hjelp av teknikken .

Dette er tverrlesing (1:04)

Elevene gjør oppgave 3

Elevene ser videoen om Gullbarbie på Press sine egne sider og jobber med oppgavene under.

Press – Redd Barna Ungdom: Hvorfor Gullbarbie?

Elevene gjør oppgave 4

Aktørene som er nominert til Gullbarbie kritiseres for at de ikke bare vil få deg til å kjøpe noe, men også påvirker selvbildet til ungdom negativt. Hvilke aktører møter dere i deres egen feed, som gjør dette? Jobb alene eller to og to og ta notater.

Elevene gjør oppgave 5

Del ut Post-its til elevene.

Avslutning

Avslutt økta ved å la elevene presentere hvem de mener bør vinne Gullbarbie, og hvorfor. La eventuelt elevene presentere tipsene sine i tillegg.

Alternativer

Kompetansemål

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Drøfte korleis personleg økonomi, kommersiell påverknad og forbruk påverkar enkeltpersonar, grupper og samfunnet.

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.

  • Medier og kommunikasjon

    Reflektere over hvordan individet og samfunnet påvirkes av kommunikasjon gjennom ulike medier.

  • Norsk 10. trinn

    Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon.

  • Kroppsøving 10. trinn

    Reflektere over korleis ulike framstillingar av kropp i media og samfunnet påverkar bevegelsesaktivitet, kroppsidentitet og sjølvbilete.

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring
  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling