Søk bedre med omvendt bildesøk
20-45 minHer blir elevene kjent med omvendt bildesøk som verktøy. De lærer hvordan man kan bruke verktøyet for å finne informasjon om et bilde, og hvordan de kan bruke bilder i søk for å finne informasjon.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og gjennomgå læringsmålene.
Elevene skal:
- kjenne til hvordan man utfører et omvendt bildesøk
- diskutere når omvendt bildesøk kan være nyttig
Del deretter ut elevsiden.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser videoen og diskuterer spørsmålene i par. Oppsummer spørsmålene i plenum før elevene går videre til oppgave 2. Vis gjerne videoen på storskjerm.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene jobber individuelt. De gjennomfører hvert sitt omvendte bildesøk og noterer ned svar på spørsmålene. Hvis de ikke husker hvordan de utfører et omvendt bildesøk, kan de se videoen.
Elevene gjør oppgave 3
Elevene skal bruke to nye foreslåtte søkemotorer for bildesøk og søke med det samme bildet som i oppgave 1. De skal notere ned eventuell ny informasjon de finner om det samme bildet.
Elevene gjør oppgave 4
Elevene deler sine funn og notater med læringspartner eller i liten gruppe.
Avslutning
La gjerne noen elever presentere sine funn for resten av klassen og vise bildet de søkte med.
Oppsummer ved å bruke målene for timen som spørsmål:
- Hvordan gjennomfører man omvendt bildesøk?
- Når kan man få bruk for å bruke verktøyet?
Alternativer
Kompetansemål
Samfunnsfag 10. trinn
Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling