Søk bedre med omvendt bildesøk

20-45 min

Her blir elevene kjent med omvendt bildesøk som verktøy. De lærer hvordan man kan bruke verktøyet for å finne informasjon om et bilde, og hvordan de kan bruke bilder i søk for å finne informasjon.

Diskusjon
Video

Forberedelse

Se gjennom elevsiden og forbered deg på å dele den med elevene. Lag læringspar eller små grupper som elevene skal oppsummere spørsmålene i. Prøv gjerne ut verktøyet før undervisningen.

Gjennomføring

Introduser temaet for timen og gjennomgå læringsmålene.

Elevene skal:

  • kjenne til hvordan man utfører et omvendt bildesøk
  • diskutere når omvendt bildesøk kan være nyttig

Del deretter ut elevsiden.

Elevene gjør oppgave 1

Elevene ser videoen og diskuterer spørsmålene i par. Oppsummer spørsmålene i plenum før elevene går videre til oppgave 2. Vis gjerne videoen på storskjerm.

Omvendt bildesøk (1:29)

Elevene gjør oppgave 2

Elevene jobber individuelt. De gjennomfører hvert sitt omvendte bildesøk og noterer ned svar på spørsmålene. Hvis de ikke husker hvordan de utfører et omvendt bildesøk, kan de se videoen.

Slik utfører du omvendt bildesøk (00:49)

Elevene gjør oppgave 3

Elevene skal bruke to nye foreslåtte søkemotorer for bildesøk og søke med det samme bildet som i oppgave 1. De skal notere ned eventuell ny informasjon de finner om det samme bildet.

Elevene gjør oppgave 4

Elevene deler sine funn og notater med læringspartner eller i liten gruppe.

Avslutning

La gjerne noen elever presentere sine funn for resten av klassen og vise bildet de søkte med.

Oppsummer ved å bruke målene for timen som spørsmål:

  • Hvordan gjennomfører man omvendt bildesøk?
  • Når kan man få bruk for å bruke verktøyet?

Alternativer

Kompetansemål

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er.

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling