Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten.
- Hva handler de ulike konspirasjonsteoriene knyttet til innvandring om?
- Hvordan påvirker slike konspirasjonsteorier samfunnsdebatten?
- Hvordan kan vi bruke troverdige kilder til å imøtegå konspirasjonsteorier?
Felles klassediskusjon
Spør elevene hva de forbinder med hver av disse konspirasjonsteoriene.
- The great replacement
- Eurabiateorien
- Akselerasjonsteorien
Elevene gjør oppgave 1
Elevene leser artikkelen "The great replacement". Alternativt kan du lese den høyt.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene diskuterer spørsmålene i par.
Ta hvert spørsmål opp i fellesskap før elevene går videre.
Avslutning
Ta opp målene for timen og diskuter i plenum:
- Hva handler de ulike konspirasjonsteoriene knyttet til innvandring om?
- Hvordan påvirker slike konspirasjonsteorier samfunnsdebatten?
- Hvordan kan vi bruke troverdige kilder til å imøtegå konspirasjonsteorier?
Alternativer
Kompetansemål
Historie Vg3
Reflektere over hvordan ideologier og tankesett på 1900-tallet og fram til i dag har bidratt til undertrykkelse, terror og folkemord som holocaust.
Norsk Vg2 YF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap