UXA - Thomas Seltzers Amerika
60-90 minProgrammet belyser et polarisert nyhetsbilde i forkant av presidentvalget 2020. Hvordan kan mediene påvirke et politisk valg?
Gjennomføring
Introduser tema for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av tiden dere har.
- Kjennskap til hvordan polarisering kan oppstå
- Hvordan polarisering påvirker det amerikanske samfunnet i dag
- Hva ligger i begrepet Fake news eller
Definisjon
Definer begrepet "" sammen med klassen.
Elevene ser episoden
Se episoden sammen i klasserommet på storskjerm eller la elevene se den hver for seg på elevsiden. Del ut elevsiden dersom de skal se den på egen enhet.
Elevene svarer på spørsmål
Elevene svarer på spørsmål tilhørende episoden. Disse kan gjerne besvares i par eller som gruppe.
Avslutning
Oppsummer spørsmålene i plenum mot slutten av økta da flere av spørsmålene egner seg til diskusjon. Som en avslutning på økta kan det være fint å ta opp målene for timen igjen og la elevene komme med innspill:
- Kjennskap til hvordan polarisering kan oppstå
- Hvordan polarisering påvirker det amerikanske samfunnet i dag
- Hva ligger i begrepet Fake news eller
Alternativer
Kompetansemål
Medie- og informasjonskunnskap
Analysere media som ressurs og maktfaktor i samfunns- og arbeidsliv og diskutere opne og skjulte funksjonar.
Medie- og informasjonskunnskap
Drøfte korleis media er med på å skape, forsterke og motverke informasjonskløfter.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Engelsk Vg1 SF
Bruke ulike kilder på en kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig måte.
Norsk Vg1 SF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap