Gjennomføring
Introduser temaet for timen og gjennomgå målene for økten
- Diskutere trenden "What I eat in a day" og vurdere innholdet i videoene kritisk
- Drøfte hvordan vi bør forholde oss til kostholdstrender vi møter i sosiale medier
Felles oppstart
Spør klassen hvilke kostholdstrender de kjenner fra egne sosiale medier. La elevene jobbe individuelt og i par før de deler med klassen. Ta gjerne notater på tavla. Spør deretter elevene hvem som kjenner til trenden "What I eat in a day" og hva den går ut på.
Del deretter ut elevsiden.
Elevene gjør oppgave 1
La elevene bruke noen minutter og selv sjekke ut trenden i egen feed, enten på TikTok eller på Instagram. Alternativt kan du vise hva trenden går ut på ved å vise videoen felles.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene jobber muntlig med oppgaver som analyserer videoene.
Elevene gjør oppgave 3
Reflekter over positive og negative sider ved denne trenden.
Elevene gjør oppgave 4
Elevene jobber med spørsmål i læringspar.
Elevene gjør oppgave 5
Du skal gjennomføre enten oppgave A eller oppgave B. I begge oppgavene skal du bruke funnene dine fra oppgave 4.
Avslutning
La elevene presentere sin plakat eller tekst til læringspartneren sin, og diskuter følgende spørsmål med klassen:
- Hvorfor publiserer noen videoer som "What I eat in a day" og hvilke fordeler/ulemper ser vi ved denne trenden?
- Hvordan bør vi forholde oss til kostholdstrender vi møter i sosiale medier?
Alternativer
Kompetansemål
Mat og helse 10. trinn
Gjere greie for og kritisk vurdere påstandar, råd og informasjon om kosthald og helse.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring