"War on Christmas"

Julekalender, julemusikk, julepynt, julehandel… Mange opplever at det blir for mye jul og for tidlig jul. Men det finnes også de som mener julen er truet, og at det faktisk er snakk om en krig mot julen. Fenomenet kalles rett og slett “War on Christmas. Er det noe sannhet i dette? Er virkelig julen truet?

I 2005 gav John Gibson, en amerikansk radiovert, ut boken “Krigen mot julen: Hvordan den liberale planen om å forby den hellige kristne høytiden er verre enn du trodde.” Boken beskriver en virkelighet der ulike kristne symboler blir sensurert bort fra julen. Forfatteren skisserer opp mange eksempler. Blant annet skriver han om historier fra USA der juletrær eller julegater blir fjernet. Ikke minst gjøres det et stort nummer ut av av hvordan “Merry Christmas” blir erstattet med “Happy Holiday”. Boken ble blant annet frontet av den amerikanske TV-kanalen Fox News og programlederen Bill O’Reilly, og budskapet spredte seg raskt og skapte stort engasjement.

I årene etter 2005 har det hver desember dukket opp påstander om at julen er under angrep. Et eksempel er i 2015, da kaffekjeden Starbucks lanserte sine nye julekopper. Dette året ble koppen kun lansert som ensfarget rød, uten illustrasjoner. Joshua Feuerstein, en amerikansk influenser som tidligere har skapt mye debatt rundt religiøse temaer, gikk da ut med en video hvor han påstod at Starbucks hadde fjernet Jesus fra julen. Videoen gikk viralt, og mange trodde på innholdet. Problemet var at påstanden ikke var sann. Starbucks har hatt illustrasjoner på julekoppene sine tidligere, men aldri kristne symboler.

Designet til Starkbuks sine julekopper

Lignende eksempler finner vi også her hjemme i Norge. I 2019 ble det påstått at IKEA byttet ut jul med vinterfest. Det viste seg å ikke stemme helt. IKEA hadde riktignok introdusert navnet “Vinterfest” på varene de lanserte for vintersesongen, men hevder at dette var for å gjøre varene relevante også etter jul. Et annet tilfelle som også skjedde i 2019 ble knyttet til lavpriskjeden Rusta. Det ble påstått at de hadde fjernet korset fra julepynten sin, og med det var en del av “War on Christmas”.. Rusta kunne derimot fortelle at det aldri hadde vært kors på den konkrete kirken, og at de heller ikke tidligere hadde solgt pynktekirker med kors. Påstandene ble altså brukt i et forsøk på å etablere en opplevelse av at julen var under angrep.

Så er julen under angrep? Ut fra disse eksemplene er nok det en for sterk påstand. Samtidig er tradisjoner stadig i endring, også julen. De som synes disse endringene er negative, kan oppleve at julen er under angrep.. Men selv om vi blir revet med av fengende overskrifter og blir følelsesmessig engasjert, må vi stille kritiske spørsmål til informasjonen vi får. Mange av aktørene bak informasjonen kan tjene på nettopp ditt engasjement, og har en agenda bak informasjon. For eksempel kan Fox News få høyere trafikk av saker som “War on Christmas”, noe som gir dem flere reklamekroner. Derfor bør du alltid spørre deg selv: Hvem tjener egentlig på at jeg bruker tid på dette?

Kilder:
Faktisk.no: Nei, Rusta har ikke fjernet korset fra en pyntekirke, 2019
Faktisk.no: Ikea har ikke døpt om julen til «vin­ter­fest», 2019
New York times: How the ‘War on Christmas’ Controversy Was Created 2016
Vox: Starbucks’s red cup controversy, explained, 2016
Vox: How Starbucks’s annual holiday cup became a battleground for the heart and soul of America , 2018