Kompetansepakke om kunstig intelligens
Her finner du en kompetansepakke som bidrar til økt kunnskap og bevissthet rundt kunstig intelligens og ChatGPT blant personalet på skolen.
Om kompetansepakken
Denne kompetansepakken tar for seg hva og ChatGPT er, og hva slags implikasjoner denne teknologien kan ha for praksisen på deres skole. Kompetansepakken er ment for skoleledere og lærere. Den er laget for arbeid i grupper, og kan for eksempel brukes på fellestid eller teamtid. Den har en tidsramme på 45 til 90 minutter.
Forberedelse
Oppstart og diskusjon
Video
Vis videoen om kunstig intelligens.
Oppgave 1
Her skal den enkelte lærer ta stilling til egen undervisningspraksis om kunstig intelligens i dag, og hvor de ønsker å være i fremtiden. Dette bidrar til å gi et samlet bilde av lærernes praksis som kan gi indikasjoner på hvordan dere skal arbeide videre med dette.
Lærerne tar stilling til påstandene i skjemaet og plasserer ett kryss som viser deres undervisningspraksis i dag. Deretter setter de en sirkel for hvor de ønsker å være i fremtiden. Se eksempel i bildet til høyre.
Oppgave 2
La lærerne fylle ut tankekartene "Kunstig intelligens og min undervisningspraksis" og "Kunstig intelligens og min vurderingspraksis".
Mulighetene noteres i de blå boblene og utfordringer noteres i de røde boblene.
Oppgave 3
Oppgave 4
Her skal lærerne uttrykke hva de trenger å gjøre selv og hva de trenger av støtte, for å møte mulighetene og utfordringene med kunstig intelligens.
Presenter kolonnenotatet og del ut post-its. La lærerne skrive minst en post-it til hver kolonne.
Avsluttende refleksjoner
Vil du vite mer?
Ønsker dere å å sette dere mer inn i hva kunstig intelligens i skolen kan bety? Her en en knippe ressurser som kan være til nytte.
KI i klasserommet
Flere ressurser om kunstig intelligens
Bruk samtalekortene for å snakke om KI i klasserommet. Del elevene inn i grupper på tre til fire personer. Kortene kan brukes digitalt eller printes ut og klippes opp. Oppfordre elevene til å trene på å begrunne svarene sine, og stille utdypende spørsmål til de andre på gruppa.