Politikk på sosiale medier

Sosiale medier spiller en stadig større rolle i valgkampen. Hvordan formidler partiene politikken sin på plattformer som TikTok og Instagram? Her får du dagsaktuelle eksempler og varierte aktiviteter som enkelt kan tilpasses ulike elevgrupper og læringsmål.

Videoer fra sosiale medier

Her finner du én video som representerer hvert av stortingspartiene. Til sammen viser de ulike måter å formidle politikk på. Alle videoen er hentet fra partienes kontoer, eller fra kontoer til sentrale politikere i partiet. Det er likevel viktig å understreke at én enkelt video ikke kan gi et fullstendig bilde av partienes politikk. Dette bør løftes frem for elevene.

@jonasgahrstore
@simen.velle
@olasvenneby
@dagingekrf
@degronne
@roedt
@dordibl
@svparti
@venstre.no

Forslag til arbeidsmåter

Mange av oppgavene kan fungere som oppstartsoppgaver eller som oppsummering. Tilpass oppgavene slik du ønsker, ved å gjøre dem større eller mindre, eller stille andre spørsmål som er relevante for dine elever.

Retorisk analyse

Del elevene inn i grupper på 3. Del ut en video til hver av gruppene og la dem analysere innholdet retorisk. Hva forsøker videoen å overbevise om, og hvordan? La elevene bruke fagstoffet om retorisk analyse og det læremiddelet dere vanligvis benytter, som støtte i arbeidet. Elevene finner videoene på elevsiden.

Fire hjørner

I denne aktiviteten tar elevene stilling til påstander ved å plassere seg i ett av fire hjørner i rommet, der hvert hjørne representerer et svaralternativ. Merk hjørnene i rommet med "Helt enig", "Litt enig", "Litt uenig" eller "Helt uenig".

Spill av en av videoene for elevene. Hent ut sentrale påstander fra innholdet, og la elevene ta stilling ved å stille seg i det hjørnet som best representerer deres mening. La dem deretter diskutere valget sitt med hverandre, før dere deler i plenum.

Hva er budskapet?

Velg ut en eller to av videoene og se dem sammen i klassen. La gjerne elevene notere ned førsteinntrykket sitt. Så kan elevene skriftlig eller muntlig reflektere over følgende spørsmål:

  • Hva er hovedbudskapet i videoen?
  • Hvor godt synes du videoen lykkes i å formidle budskapet?

Deretter kan elevene diskutere i par. Oppsummer i plenum og løft frem forskjeller og likheter fra elevenes svar. Diskuter gjerne om man kan være uenig i noe, men likevel synes at budskapet formidles godt.

Kort visuell analyse

Velg ut en eller to av videoene og vis i klassen. La elevene analysere videoen visuelt ved å svare på spørsmålene:

  • Hvordan kommuniseres det visuelt? (Beskriv farger, bilder, musikk, tekst, stemmebruk, osv.)
  • Hvem er målgruppen?
  • Hva er hensikten?
  • Synes du det funker? Hvorfor/hvorfor ikke?

Oppsummer gjerne i plenum ved å sammenligne elevenes analyser. Hvilke virkemidler gikk igjen? Var de enige om målgruppen? Hvorfor har klassen oppfattet videoen forskjellig?

Kort skriveoppgave: Hva mener du?

Velg ut en eller to av videoene og vis i klassen. Plukk ut én eller flere av påstandene. La elevene skrive sin mening:

"Er du enig i det som blir sagt i videoen? Hvorfor eller hvorfor ikke? Skriv fem setninger."

Oppsummer ved å spørre om en av elevene ønsker å lese teksten sin høyt. Er det andre meninger i klassen? Dere kan også oppsummere i par eller grupper, og la elevene samle argumenter for eller mot påstanden.

Stasjonsundervisning

Del elevene inn i grupper på to til tre. Ha en video på hver stasjon. La elevene svare på spørsmål til hver video. For eksempel kan "Hva er budskapet?" og "Kort visuell analyse" egne seg for denne arbeidsformen.

La eventuelt elevene oppsummere arbeidet skriftlig. La dem velge seg en av videoene.

Sammenligne ulike videoer

Se et utvalg av videoene sammen i klassen. Be gjerne elevene notere ned førsteinntrykkene sine underveis. Deretter kan elevene individuelt eller i par arbeide med spørsmålene:

  • Klarer videoene å formidle budskapet sitt tydelig?
  • Hvilke virkemidler eller trender kjenner dere igjen fra andre videoer på sosiale medier?
  • Hvilken video synes dere fungerer best, og hvorfor?
  • Bør egentlig politikere bruke TikTok og Instagram til å nå ut til velgere? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Oppsummer i plenum og få gjerne frem ulike meninger i klassen. Du kan også la elevene oppsummere oppgaven skriftlig.

Andre valgressurser

Sjekk gjerne ut våre andre undervisningsressurser om valg.