Introduksjon til teknologi
Teknologifeltet er stadig i utvikling, og det åpner for nye muligheter og utfordringer. Det kan være lett å glemme at teknologien vi benytter oss av, også bør være en del av vurderingen når vi er kildekritiske.

Hva er teknologi?
Teknologi er et vidt begrep med flere betydninger. Vi kan bruke teknologi til å løse ulike utfordringer for oss, ved å utvikle fysiske verktøy og hjelpemidler. Når vi snakker om teknologien i en mobil, kan vi for eksempel sikte til hvordan egenskapene til de ulike metallene i kretskortet virker sammen for å sende elektriske signaler på en helt bestemt måte, eller vi kan snakke om hvordan en app er programmert for å legge skjønnhetsfilter på videoene dine.
Teknologi og søken etter informasjon
Informasjon om et tema ligger bare noen tastetrykk unna for oss i dag. Teknologien bak et googlesøk eller et søk på TikTok sørger for at du får opp de treffene du får. I søkeresultatet får du også opp reklame. For å få tilgang til egnet informasjon om et tema, er det nyttig med god kunnskap om hvordan søkemotorer fungerer, og hva du kan gjøre for å få et mer presist søk.
Se videoen for å få tips til hvordan du kan bruke konkrete søketeknikker, som frasesøk, manglende ord, utelate ord eller omvendt bildesøk.
Algoritmer og personlig tilpasning
er små og store oppskrifter på hvordan teknologi skal fungere. Algoritmer kan være nyttig for å sørge for at du får den informasjonen du er interessert i. På en annen side kan det være en utfordring at algoritmene utelukker informasjon som kunne gitt deg en bredere forståelse av et tema. Dette kan du for eksempel oppleve dersom du gjør et søk på nettet og søkemotoren din husker hva du har søkt på tidligere. På sosiale medier kan dette påvirke feeden din og føre til at du kun får opp innhold som støtter ditt syn og dine interesser. og er fagbegreper som er knyttet til dette.
Algoritmer brukes også i kommersiell sammenheng for å gi deg informasjon som kan påvirke deg til å endre meninger om noe eller bruke penger på noe. For eksempel ligger det algoritmer bak den personlig tilpassede reklamen du mottar i nettleseren, på Snapchat og i søkeresultatet ditt.