22. juli: Rettssaken
45-60 minI dette opplegget jobber elevene med rettssaken etter 22. juli og Norge som rettsstat. Dette opplegget er første del av samleopplegget "Tiden etter 22. juli".
Gjennomføring
Introduser målene for timen og hva elevene skal ha lært når timen er slutt:
- Hvordan ble Breivik behandlet etter terrorhandlingene?
- Hva innebærer det at Norge er en rettsstat?
- Hvorfor var det viktig for Norge at han fikk den behandlingen han fikk?
Del så elevene opp i parene eller gruppene du har laget, og del ut elevsiden.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser filmen "22. juli: Oppgjøret". Velg om du skal vise den på storskjerm eller om de ser den på hver sin enhet.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene samarbeider og noterer ned de fem viktigste tingene i filmen.
Elevene gjør oppgave 3
Elevene ser en film om hva det innebærer at Norge er en rettsstat.
Elevene gjør oppgave 4
Elevene diskuterer og svarer på spørsmål.
Avslutning
Ta opp spørsmålene igjen fra starten av timen i en avsluttende klassesamtale:
- Hvordan ble Breivik behandlet etter terrorhandlingene?
- Hva innebærer det at Norge er en rettsstat?
- Hvorfor var det viktig for Norge at han fikk den behandlingen han fikk?
Kompetansemål
Samfunnsfag 10. trinn
Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd.
Samfunnsfag 10. trinn
Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling