22. juli: Rettssaken

45-60 min

I dette opplegget jobber elevene med rettssaken etter 22. juli og Norge som rettsstat. Dette opplegget er første del av samleopplegget "Tiden etter 22. juli".

Hjemmeskole
Diskusjon
Video

Forberedelse

Se gjennom elevsiden og gjør deg klar til å dele linken ut til elevene. Lag grupper eller par som elevene kan jobbe i.

Gjennomføring

Introduser målene for timen og hva elevene skal ha lært når timen er slutt:

  • Hvordan ble Breivik behandlet etter terrorhandlingene?
  • Hva innebærer det at Norge er en rettsstat?
  • Hvorfor var det viktig for Norge at han fikk den behandlingen han fikk?

Del så elevene opp i parene eller gruppene du har laget, og del ut elevsiden.

Elevene gjør oppgave 1

Elevene ser filmen "22. juli: Oppgjøret". Velg om du skal vise den på storskjerm eller om de ser den på hver sin enhet.

22. juli: Oppgjøret (11:33)

Elevene gjør oppgave 2

Elevene samarbeider og noterer ned de fem viktigste tingene i filmen.

Geir Lippestad var hovedforsvareren til Breivik under rettssaken. Her står han foran Oslo Tinghus, der rettssaken fant sted. Foto: NTB

Elevene gjør oppgave 3

Elevene ser en film om hva det innebærer at Norge er en rettsstat.

Zmekk - Rettsstaten / Norsk (1:33)

Elevene gjør oppgave 4

Elevene diskuterer og svarer på spørsmål.

Avslutning

Ta opp spørsmålene igjen fra starten av timen i en avsluttende klassesamtale:

  • Hvordan ble Breivik behandlet etter terrorhandlingene?
  • Hva innebærer det at Norge er en rettsstat?
  • Hvorfor var det viktig for Norge at han fikk den behandlingen han fikk?

Kompetansemål

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast.

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar.

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring
  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling