22. juli: Terroristens oppvekst

30-60 min

Her skal elevene lese og få innsikt i livet til terroristen. De skal få en forståelse av hvem terroristen var samt vurdere og argumentere for hvorvidt kildene i teksten er troverdige. Opplegget er den andre delen av samleopplegget «Årsaker til 22. juli".

Tekstarbeid
Diskusjon

Forberedelse

Se gjennom elevsiden og forbered deg på å dele den med elevene. Les artikkelen.

Dette opplegget er den andre delen av samleopplegget "Årsaker til 22. juli".

Gjennomføring

Introduser målene for timen og hva elevene skal ha lært når timen er slutt:

  • Elevene skal kjenne til terroristens oppvekst.
  • Elevene skal reflektere over faktorer som kan ha påvirket terroristens tanker og handlinger.
  • Elevene skal vurdere kildene i en tekst.

Klassediskusjon

Aktiver elevenes forkunnskaper ved å stille spørsmålet "Hva vet du om terroristen fra før?" i klasserommet.

Foto: Faktisk.no

Elevene gjør oppgave 1

Elevene skal tenke på og skrive ned tre spørsmål de har om livet til terroristen.

Elevene gjør oppgave 2

Elevene leser teksten "22. juli: Livet til terroristen". Bestem om de skal lese den individuelt, i par eller i grupper.

Elevene gjør oppgave 3

Fikk elevene svar på spørsmålene sine? Dukket det opp nye spørsmål? Elevene notere ned de ubesvarte spørsmålene sine.

Elevene gjør oppgave 4

Elevene svarer på spørsmål om kildene i teksten.

Avslutning

Som en avslutning på økten, kan du la elevene diskutere dette spørsmålet i grupper eller par:

  • På hvilken måte tror du terroristens oppvekst kan ha bidratt til at han gjennomførte terrorangrepet?

Oppsummér i en felles klassesamtale.

Alternativer

Kompetansemål

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast.

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar.

  • Historie Vg3 påbygging – samisk, kvensk eller finsk

    Reflektere over hvordan ideologier og tankesett på 1900-tallet og fram til i dag har bidratt til undertrykkelse, terror og folkemord som holocaust.

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring
  • Demokrati og medborgerskap