Faktapåstand eller mening? Quiz
10-30 minHvor gode er elevene dine til å skille mellom meninger og faktapåstander? Her gjør elevene en quiz og øver seg på å avgjøre hva som er hva.
Gjennomføring
Introduser temaet for økten.
Definer begrepene , og i fellesskap, slik at alle elevene har et godt utgangspunkt for å løse quizen.
Husk at en kan være gal eller upresis, men fremdeles være en faktapåstand.
Elevene gjør oppgave 1
Del ut elevsiden.
Elevene tar quizen.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene jobber med oppgavene nedenfor i gruppe bestående av to samarbeidspar.
Avslutning
Oppsummer økten med å la elevene diskutere oppgave C felles:
- Hvorfor er det viktig å skille mellom fakta og mening?
Alternativer
Kompetansemål
Norsk 10. trinn
Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
KRLE 10. trinn
Sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn.
Samfunnsfag 10. trinn
Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap