Fire hjørner
10-20 minElevene tar stilling til de ulike påstandene ved å bevege seg mellom fire hjørner. De skal øve seg på argumentasjon ved å begrunne hvorfor de har valgt den plassen de har.
Gjennomføring
Introduser målene for timen.
- Jeg reflekterer over ulike påstander
- Jeg kan argumentere for standpunktet mitt
Kompetansemål
Norsk 10. trinn
Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
Samfunnsfag 10. trinn
Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten.
Vg1 helse- og oppvekstfag Kommunikasjon og samhandling
Reflektere over kva digital dømmekraft inneber, vurdere kjelder kritisk og vise nettvett i arbeidet.
KRLE 10. trinn
Identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling