Folkeopplysningen: Eksperten
60 minHva er egentlig en ekspert? Elevene lærer om hvem som faktisk er eksperter og hvilken påvirkning de har på oss.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten:
- Vite hva en ekspert er og hvem som kan kalle seg det
- Reflektere over hva slags påvirkning eksperter har på oss og samfunnet
Diskuter i plenum
La elevene diskutere spørsmålene under med sidemannen før de ser episoden:
- Hva mener dere skal til for å kalle seg en ekspert?
- Hva synes dere om å bruke eksperter til å uttale seg om saker i mediene?
- Hvorfor bruker mediene ofte eksperter til å uttale seg, tror dere?
Oppsummer svarene kort.
Del ut elevsiden
Del ut elevsiden til elevene. Elevene kan jobbe individuelt eller i læringspar.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene jobber med spørsmål tilhørende episoden. Forslag til svar på oppgavene finner du under:
Avslutning
Gjennomgå oppgavene til slutt i plenum. Avslutt økta med å ta frem målene for timen igjen og la elevene komme med innspill:
- Vite hva en ekspert er og hvem som kan kalle seg det
- Reflektere over hva slags påvirkning eksperter har på oss og samfunnet
Alternativer
Kompetansemål
Norsk Vg1 SF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.
KRLE 10. trinn
Sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn.
Naturfag Vg1 EL
Drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling
- Folkehelse og livsmestring