Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten.
- Hvorfor diagrammer brukes
- Hvordan grafiske fremstillinger påvirke oss
- Hvordan vi kan lese et diagram kritisk
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser filmen om grafer fra NRK skole som en introduksjon.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene jobber med oppgaveheftet individuelt eller i par. På elevsiden ligger PDF'en vedlagt.
Avslutning
Oppsummer et utvalg av oppgavene fra heftet i plenum. Som en avslutning på økta, kan det være fint å ta opp målene for økta igjen og la elevene diskutere:
- Hvorfor brukes diagrammer?
- Hvordan kan grafiske fremstillinger påvirke oss?
- Hvordan kan vi lese et diagram kritisk?
Alternativer
Kompetansemål
Matematikk 9. trinn
Tolke og kritisk vurdere statistiske framstillingar frå media og lokalsamfunnet.
Matematikk 9. trinn
Utforske og argumentere for korleis framstillingar av tal og data kan brukast for å fremje ulike synspunkt.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Samfunnsfag 10. trinn
Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine.
Samfunnsfag 10. trinn
Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten.
KRLE 10. trinn
Utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning.
KRLE 10. trinn
Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn.
KRLE 10. trinn
Identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap