Grafer til Høyre og Venstre
60-90 minGjennom utforskende undervisning jobber elevene med hvordan ulike partier kan bruke grafiske fremstillinger for å bygge oppunder sin agenda.
Gjennomføring
Introduser målene for timen.
- Jeg reflekterer over hvordan grafiske fremstillinger kan brukes for å underbygge avsenders agenda
- Jeg kan bruke teknikker for å lese grafer kritisk
Klassesamtale
Sørg for at alle elevene har god kjennskap til begrepene før dere går i gang.
Gå gjennom plakaten "Hvordan lese grafer kritisk".
Del deretter ut elevsiden.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene jobber i læringspar.
Dser på to grafer, lagt ut på Facebook-sidene til partiene Høyre og Venstre, og diskuterer spørsmål for å vurdere hva grafene sier.
Elevene gjør oppgave 2
To dager senere la Venstre ut en ny graf.
Elevene løser oppgavene under i læringspar.
Elevene gjør oppgave 3
Elevene skal se for seg at de er medlem i et parti som ikke sitter i regjering med Høyre og Venstre. Med dette utgangspunktet skal de løse oppgaven under.
Avslutning
La noen av læringsparene vise grafene sine. De kan forklare kort hvilke agendaer grafene skal støtte oppunder, hvilke virkemidler de har valgt og hvorfor.
Som oppsummering kan dere diskutere følgende spørsmål:
- Hvordan unngår man å bli lurt når man møter grafiske fremstillinger?
Alternativer
Kompetansemål
Matematikk 9. trinn
Tolke og kritisk vurdere statistiske framstillingar frå media og lokalsamfunnet.
Matematikk 9. trinn
Utforske og argumentere for korleis framstillingar av tal og data kan brukast for å fremje ulike synspunkt.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Samfunnsfag 10. trinn
Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap