Herman blir grønn
45-60 minElevene lærer om youtubere og hvordan betalte samarbeid fungerer.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten.
- Hvordan påvirkes vi av influensere?
- Hva er fordelene med influensere?
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser videoen som Herman Dahl har gjort for Oslo Kommune for å fremme Oslo som miljøhovedstad. Her kan det være lurt at elevene har egne headset.
Elevene gjør oppgave 2
Avslutning
Som en avslutning på økta kan det være fint å ta opp målene for timen igjen og la elevene komme med innspill:
- Hvordan påvirkes vi av influensere?
- Hva er fordelene med influensere?
Alternativer
Den avsluttende teksten kan elevene skrive i par, slik at skriveprosessen blir mer sosial.
Kompetansemål
Norsk 10. trinn
Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon.
Norsk Vg1 SF
Lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner.
Samfunnsfag 10. trinn
Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap