Herman blir grønn
45-60 minElevene lærer om youtubere og hvordan betalte samarbeid fungerer.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten.
- Hvordan påvirkes vi av influensere?
- Hva er fordelene med influensere?
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser videoen som Herman Dahl har gjort for Oslo Kommune for å fremme Oslo som miljøhovedstad. Her kan det være lurt at elevene har egne headset.
Elevene gjør oppgave 2
Avslutning
Som en avslutning på økta kan det være fint å ta opp målene for timen igjen og la elevene komme med innspill:
- Hvordan påvirkes vi av influensere?
- Hva er fordelene med influensere?
Alternativer
Den avsluttende teksten kan elevene skrive i par, slik at skriveprosessen blir mer sosial.
Kompetansemål
Norsk 10. trinn
Utforske og reflektere over hvordan tekster framstiller unges livssituasjon.
Medie- og informasjonskunnskap
Diskutere objektivitetsomgrepet i samband med formidling av stoff i media.
Norsk Vg1 SF
Lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner.
Samfunnsfag 10. trinn
Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap