Hva er sportsvasking?
45-60 minI forbindelse med vinter-OL i Beijing dukker stadig begrepet sportsvasking opp i mediene. Ordet ble også kåret til årets ord i 2021. Her lærer elevene hva sportsvasking er og hvorfor Kina blir anklaget for å drive med det.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og gjennomgå målene for økten:
- Hva er sportsvasking?
- Hvorfor får Kina kritikk for å drive med sportsvasking ved å arrangere vinter-OL i Beijing?
- Hvordan kan sosiale medier bidra på godt og vondt ved sportsvasking?
Felles introduksjon
Introduser temaet for klassen ved å spørre elevene hva de vet om sportsvasking. Etter felles gjennomgang med elevenes innspill, kan du dele ut elevsiden.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser video om hva sportvasking er og diskuterer tilhørende spørsmål. Gjennomgå oppgaven i plenum før de starter på oppgave 2.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene ser videoen fra YouTube og diskuter tilhørende spørsmål: Hvordan fremstilles Kina som land basert på denne videoen?
Elevene gjør oppgave 3
Elevene ser en film fra nettsiden til Amnesty International Norge og diskuterer tilhørende spørsmål.
Felles oppsummering: Hva skal vi gjøre?
Ta opp spørsmålet som ble stilt i videoen fra Amnesty; Hva skal vi gjøre? La elevene komme med innspill og begrunne sine svar.
I denne samtalen kan det være fint å påpeke at det også er positive sider ved Kina som nasjon, selv om det finnes eksempler på at de bryter menneskerettighetene.
Elevene gjør oppgave 4
Elevene skal jobbe med spørsmål tilhørende sin bokstav i grupper i 15 minutter. Spørsmålene fremmer diskusjon og refleksjon rundt problematikken om sportsvasking og vinter-OL i Beijing. Når det har gått 15 minutter, skal elevene selv samle seg i nye grupper på 4 der alle mulige bokstaver (A-D) er representert. I grupper skal elevene presentere sin del av oppgaven og la de andre komme med innspill underveis.
Avslutning
Gjennomgå spørsmålene fra oppgave 4 og la elevene komme med innspill. Avslutt undervisningen med øktens mål for timen:
- Hva er sportsvasking?
- Hvorfor blir vinter-OL i Beijing 2022 brukt som eksempel på sportsvasking?
- Hvordan kan sosiale medier bidra på godt og vondt ved sportsvasking?
Alternativer
Kompetansemål
Samfunnsfag 10. trinn
Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd.
Samfunnsfag 10. trinn
Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling