Gjennomføring
Introduser temaet for timen og gjennomgå målene for økten:
- Hva er sportsvasking?
- Hvordan påvirker ulik informasjon meningene dine?
Del deretter ut elevsiden.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser video om hva er, og diskuterer tilhørende spørsmål med læringspartner.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene går sammen i grupper og skal gjøre et dypdykk i et land og begivenhet som anklages for sportsvasking. De kan velge mellom fotball-VM 2022 i Qatar eller vinter-OL 2022 i Beijing. Deretter jobber de med tilhørende spørsmål:
Elevene gjør oppgave 3
Gruppa jobber videre med valgt tema i oppgave 2. Elevene skal se video og jobbe med tilhørende spørsmål. Spørsmålene kan fordeles mellom gruppemedlemmene eller jobbes med sammen. Et forslag til kilder finner elevene på elevsiden.
Fotball-VM 2022 i Qatar
Vinter-OL i Beijing
Oppgave 4
Gruppene samler funnene i en felles presentasjon som de skal vise for klassen. Gruppene kan velge om de vil presentere ved hjelp av en veggavis, Power Point, eller andre presentasjonsverktøy. Presentasjonen skal ta utgangspunkt i alle spørsmålene fra oppgave 2 og 3, og følge kriteriene under:
Avslutning
La alle gruppene presentere sine funn og avslutt økten med elevenes innspill på øktens mål:
- Hva er sportsvasking?
- Hvordan påvirker ulik informasjon meningene dine?
Alternativer
Kompetansemål
Samfunnsfag 10. trinn
Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling