Hva sier grafen?
60-90 minVanskelige spørsmål kan være enklere å forstå med en graf. Men noen ganger gir grafer et unyansert eller feilaktig inntrykk av virkeligheten. Her ser elevene nøyere på hva en graf egentlig sier.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten:
- Hvordan kan naturfaglige data fremstilles på ulike måter for å støtte oppunder eget synspunkt?
- Hva bør man være bevisst på når man leser grafer, slik at man ikke lar seg lure?
Del elevene i par eller små grupper. Del deretter ut elevsiden. Elevene ser enten videoen på hver sin maskin, eller dere ser den felles i klassen før elevene jobber.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser videoen, enten på hver sin maskin eller felles i klassen. Så svarer de på spørsmål til videoen.
Oppsummer svarene i plenum etter hver deloppgave.
Elevene gjør oppgave 2
Filmen har følgende påstand: "Fossil brensel er den grønneste energien. Elevene ser på hvordan den har blitt begrunnet. Oppsummer svarene til elevene i fellesskap.
Elevene gjør oppgave 3
Filmen ønsker å overbevise oss om at fossil energi er den grønneste energien, og den bruker grafer som argumenter. Elevene svarer på oppgaver til denne påstanden.
Elevene gjør oppgave 4
Lag en kort tipsliste for hvordan en kan unngå å bli lurt av en graf. (maks fem tips) Forbered deg på å dele med klassen.
- La elevene bruke litt tid på å tenke ut sine tips.
- Bruk gjerne andre grafer som har feil inspirasjon til tips.
Avslutning
Gå gjennom målene for timen igjen og ha en klassesamtale der elevene får komme med sine syn på dem ut fra hvordan PragerU har laget denne videoen.
- Hvordan kan nøytrale data fremstilles på ulike måter for å støtte oppunder eget synspunkt?
- Hva bør man være bevisst på når man leser grafer, slik at man ikke lar seg lure?
Alternativer
Kompetansemål
Naturfag 10. trinn
Beskrive drivhuseffekten og gjøre rede for faktorer som kan forårsake globale klimaendringer.
Matematikk 9. trinn
Utforske og argumentere for korleis framstillingar av tal og data kan brukast for å fremje ulike synspunkt.
Matematikk 9. trinn
Tolke og kritisk vurdere statistiske framstillingar frå media og lokalsamfunnet.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling
- Folkehelse og livsmestring