Influensernes helseråd
60 minInfluensere har stor påvirkning og gir gjerne råd om helse, kosthold og livsstil, men hvordan kan vi sjekke om de er til å stole på?
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært ved slutten av timen.
- Hva en influenser er og gjør
- Forstå hva en påstand er
- Faktasjekke påstander
- Avgjøre påstandens troverdighet
Spør elevene
Få elevene i gang med å tenke på hvilke interaksjoner de har hatt med influensere ved å stille disse spørsmålene i plenum.
Del ut elevsiden
La elevene jobbe med elevsiden i samarbeidspar eller små grupper.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser video og svarer på tilhørende spørsmål for å forberede seg til felles diskusjon i klassen.
Diskuter i plenum
Les gjennom våre forslag til svar på spørsmålene, be gruppene presentere sine svar og fyll på med eventuelle ting de ikke har fanget opp.
Elevene gjør oppgave 3
Nå skal gruppene skrive ned påstander og finne kilder for og mot. De skal se etter om det er et betalt samarbeid og oppsummere tankene sine i en konklusjon.
Diskuter i plenum
Gruppene presenterer konklusjonene sine og klassen diskuterer disse i plenum.
Avslutning
Oppsummer hva du synes elevene har svart godt på og sjekk at elevene har fått med seg de viktigste punktene:
- Hva en influenser er og gjør
- Forstå hva en påstand er
- Faktasjekke påstander
- Avgjøre påstandens troverdighet
Kompetansemål
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Medier og kommunikasjon
Reflektere over hvordan individet og samfunnet påvirkes av kommunikasjon gjennom ulike medier.
Naturfag Vg1 NA
Drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder.
Mat og helse 10. trinn
Gjere greie for og kritisk vurdere påstandar, råd og informasjon om kosthald og helse.
Norsk Vg1 SF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling