Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten.
- Hvordan påvirker kildene du bruker meningene dine?
- Hvordan velger du kilder?
- Hvilke fordeler og ulemper har vi med dagens informasjonslandskap?
Klassesamtale
Skriv ordet "Informasjonslandskap" på tavlen. Lag et tankekart hvor elevene får komme med sine assosiasjoner til ordet. Dette er det videoen også handler om.
Elevene gjør oppgave 1.
Del ut elevsiden til elevene.
Elevene ser videoen.
Klassesamtale 2
Etter at elevene har sett filmen, ser dere om dere har noe dere vil føye til tankekartet. Så formulerer dere sammen en definisjon av ordet "Informasjonslandskap".
Elevene gjør oppgave 2
Elevene svarer på spørsmålene.
Elevene gjør oppgave 3
Elevene svarer på spørsmål. Disse tre spørsmålene er mer åpne og knyttet til refleksjon. Det kan være lurt at elevene gjør disse oppgavene i par eller små grupper.
Avslutning
Gjennomgå spørsmålene til slutt i plenum. La elevene dele sine svar i en felles klassesamtale.
Alternativer
Denne elevsiden kan også deles ut som en lekse i forkant av en time om kildekritikk. Da kan spørsmålene eventuelt gjennomgås felles på skolen.
Kompetansemål
Medie- og informasjonskunnskap
Utforske påverknadsstrategiar i ulike typar medieprodukt.
Norsk Vg1 SF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap