Informasjonen du møter
45 minElevene reflekterer over hvilke kilder de henter informasjon fra til daglig, og hvordan dette er med på å påvirke meningene deres.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten.
- Hvordan påvirker kildene du bruker meningene dine?
- Hvordan velger du kilder?
- Hvilke fordeler og ulemper har vi med dagens informasjonslandskap?
Klassesamtale
Lag et tankekart sammen med elevene, med utgangspunkt i ordet "Informasjonslandskap", som skrives på på tavlen. La elevene få komme med sine assosiasjoner til ordet.
Elevene gjør oppgave 1
Del ut elevsiden til elevene.
Elevene ser videoen om dagens informasjonslandskap
Klassesamtale 2
Hør om dere nå, etter å ha sett videoen, har noe dere vil føye til tankekartet, Deretter kan dere sammen formulere en en definisjon av ordet "Informasjonslandskap".
Elevene gjør oppgave 2
Elevene svarer på spørsmålene.
Elevene gjør oppgave 3
Elevene jobber med refleksjonsoppgavene nedenfor. La gjerne elvene jobbe i par eller små grupper.
Avslutning
Gjennomgå spørsmålene til slutt i plenum. La elevene dele sine svar i en felles klassesamtale.
Alternativer
Denne elevsiden kan også deles ut som en lekse i forkant av en time om kildekritikk. Da kan spørsmålene eventuelt gjennomgås felles på skolen.
Kompetansemål
Medie- og informasjonskunnskap
Utforske påverknadsstrategiar i ulike typar medieprodukt.
Norsk Vg1 SF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap