Journalistikk, demokrati og kildekritikk
90-180 minI dette undervisningsopplegget blir elevene kjent med journalistyrket og hvorfor journalistikk og pressefrihet er viktig i et demokrati.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal lære
- Hvordan en journalist jobber og hvorfor vi trenger dem
- Hva pressefrihet er og hvorfor det er viktig
- Bevissthet rundt egen kildebruk
- Hvem vinnerne av fredsprisvinnerne 2021 er, og hvorfor har disse vunnet fredsprisen
Del ut elevsiden
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser filmen og jobber med oppgavene, felles eller i grupper.
Oppsummer oppgavene felles med tankekart.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene ser filmen og jobber med oppgavene, felles eller i grupper. Samle elevene i full klasse og gjennomgå oppgavene felles.
Elevene gjør oppgave 3
Oppgave A, B, C og D kan gjerne gjøres individuelt, mens oppgave E kan gjøres i grupper. Til slutt oppsummerer dere felles og diskuterer betydningen kildevalgene våre har.
Avslutning
Når elevene er ferdig med produksjonen sin vises innholdet for klassen.
Avslutt arbeidet med å ta frem mål for økten på nytt. Hva har elevene lært i dette arbeidet? La elevene først diskutere i par, før de kommer med innspill i en felles oppsummering.
Alternativer
Kompetansemål
Medier og kommunikasjon
Bruke ulike virkemidler i utforming av innhold og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper i ulike mediekanaler.
Medier og kommunikasjon
Innhente, vurdere og bearbeide relevante kilder i eget arbeid.
Medier og kommunikasjon
Planlegge, produsere og presentere sammensatte medietekster.
Medier og kommunikasjon
Vise digital dømmekraft og følge regler for ytringsfrihet og personvern i egen medieproduksjon.
Medier og kommunikasjon
Vise digital dømmekraft og følge regler for ytringsfrihet og personvern i egen medieproduksjon.
Utdanningsvalg
Samle, analysere og bruke informasjon om utdanning og arbeid.
Medie- og informasjonskunnskap
Drøfte korleis ytringsfridom er ein føresetnad for frie medium og demokrati.
Medie- og informasjonskunnskap
Drøfte korleis ytringsfridom er ein føresetnad for frie medium og demokrati.
Medie- og informasjonskunnskap
Diskutere pressa si rolle i utviklinga av demokratiet i Noreg.
Medie- og informasjonskunnskap
Analysere og evaluere eigne og andre sine medieprodukt.
Medie- og informasjonskunnskap
Forme ut eigne journalistiske medieuttrykk i ulike kanalar og grunngje val av målgruppe, kanal og teknologi.
Medie- og informasjonskunnskap
Diskutere media si rolle i utviklinga av demokrati i eit internasjonalt perspektiv.
Medier og kommunikasjon
Innhente, vurdere og bearbeide relevante kilder i eget arbeid.