Kildekritikk

Journalistikk, demokrati og kildekritikk

90-180 min

I dette undervisningsopplegget blir elevene kjent med journalistyrket og hvorfor journalistikk og pressefrihet er viktig i et demokrati.

Tekstarbeid
Diskusjon
Video

Forberedelse

Se gjennom elevsiden og forbered deg til å dele den med elevene. Del elevene i grupper/læringspar.

Gjennomføring

Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal lære

  • Hvordan en journalist jobber og hvorfor vi trenger dem
  • Hva pressefrihet er og hvorfor det er viktig
  • Bevissthet rundt egen kildebruk
  • Hvem vinnerne av fredsprisvinnerne 2021 er, og hvorfor har disse vunnet fredsprisen

Del ut elevsiden

Elevene gjør oppgave 1

Elevene ser filmen og jobber med oppgavene, felles eller i grupper.
Oppsummer oppgavene felles med tankekart.

Filmen ligger på elevsiden og beskriver informasjonsstrømmen vi møter i hverdagen. Foto: Skjermdump fra video

Elevene gjør oppgave 2

Elevene ser filmen og jobber med oppgavene, felles eller i grupper. Samle elevene i full klasse og gjennomgå oppgavene felles.

Filmen ligger på elevsiden og presenterer journalistyrket med utgangspunkt i Kadafi Saman. Foto: Skjermdump fra video

Elevene gjør oppgave 3

Oppgave A, B, C og D kan gjerne gjøres individuelt, mens oppgave E kan gjøres i grupper. Til slutt oppsummerer dere felles og diskuterer betydningen kildevalgene våre har.

Vi henter informasjon fra mange ulike kilder, men hvorfor velger vi de kildene vi velger? Foto: Unsplash

Avslutning

Når elevene er ferdig med produksjonen sin vises innholdet for klassen.

Avslutt arbeidet med å ta frem mål for økten på nytt. Hva har elevene lært i dette arbeidet? La elevene først diskutere i par, før de kommer med innspill i en felles oppsummering.

Alternativer

Kompetansemål

  • Medier og kommunikasjon

    Bruke ulike virkemidler i utforming av innhold og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper i ulike mediekanaler.

  • Medier og kommunikasjon

    Innhente, vurdere og bearbeide relevante kilder i eget arbeid.

  • Medier og kommunikasjon

    Planlegge, produsere og presentere sammensatte medietekster.

  • Medier og kommunikasjon

    Vise digital dømmekraft og følge regler for ytringsfrihet og personvern i egen medieproduksjon.

  • Medier og kommunikasjon

    Vise digital dømmekraft og følge regler for ytringsfrihet og personvern i egen medieproduksjon.

  • Utdanningsvalg

    Samle, analysere og bruke informasjon om utdanning og arbeid.

  • Medie- og informasjonskunnskap

    Drøfte korleis ytringsfridom er ein føresetnad for frie medium og demokrati.

  • Medie- og informasjonskunnskap

    Drøfte korleis ytringsfridom er ein føresetnad for frie medium og demokrati.

  • Medie- og informasjonskunnskap

    Diskutere pressa si rolle i utviklinga av demokratiet i Noreg.

  • Medie- og informasjonskunnskap

    Analysere og evaluere eigne og andre sine medieprodukt.

  • Medie- og informasjonskunnskap

    Forme ut eigne journalistiske medieuttrykk i ulike kanalar og grunngje val av målgruppe, kanal og teknologi.

  • Medie- og informasjonskunnskap

    Diskutere media si rolle i utviklinga av demokrati i eit internasjonalt perspektiv.

  • Medier og kommunikasjon

    Innhente, vurdere og bearbeide relevante kilder i eget arbeid.