Kildekritikk

Kjøtt på agendaen

45-60 min

Her jobber elevene med hvordan ulike avsendere kan ha ulik motivasjon for å gi informasjon om et tema. Hvordan påvirker det informasjonen vi får?

Diskusjon

Forberedelse

Se gjennom elevsiden og de ulike tekstutdragene som ligger der. Gjør deg klar til å dele siden med elevene. Se gjennom presentasjonen.

Gjennomføring

Introduser temaet for timen og hva elevene skal ha lært i løpet av økten:

  • Å reflektere over avsenders
  • Å vite at ulike kanaler kan fremstille samme informasjon på ulike måter.
  • Ha kunnskap om at hva vi vet om avsenderen fra før, påvirker hvordan vi oppfatter informasjonen de kommer med

Felles samtale

Vis første slide i presentasjonen og diskuter med elevene:

  • Hvilke av disse har dere hørt om?
  • Hva vet dere om hver av dem?

Del deretter ut elevsiden.

Elevene gjør oppgave 1

Elevene leser et utdrag fra "Om oss" fra nettsiden til hver avsender.

Elevene gjør oppgave 2

Elevene velger seg to tekstutdrag og skal ut fra argumentene i teksten finne ut hvilken avsender hver av tekstene er skrevet av.

Elevene gjør oppgave 3

Elevene svarer på spørsmålene. De tas opp i avslutningen av timen.

Avslutning

Gå gjennom tekstene og elevenes besvarelser muntlig.

Oppsummer målene for timen ved å snakke om spørsmålene fra oppgave 3.

  • Hvordan gikk du frem for å koble teksten med rett avsender?
  • Hvordan er synet ditt på de ulike avsenderne nå, sammenlignet med starten av timen?
  • Er det noen av avsenderne du velger å stole mer på enn andre knyttet til dette temaet? Hvorfor?

Det er viktig å poengtere at det er viktig å være bevisst hvor man henter informasjon om et gitt tema. Bak enhver ytring er det en avsender som kan ha ulike motiver for å ytre seg.

Alternativer

Kompetansemål

  • Mat og helse 10. trinn

    Drøfte korleis kosthald kan bidra til god helse, og bruke digitale ressursar til å vurdere eige kosthald og til å velje sunne og varierte matvarer i samband med matlaging.

  • Mat og helse 10. trinn

    Gjere greie for og kritisk vurdere påstandar, råd og informasjon om kosthald og helse.

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar.

  • Naturfag Vg1 NA

    Drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder.

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring
  • Bærekraftig utvikling