Kjøtt på agendaen
45-60 minHer jobber elevene med hvordan ulike avsendere kan ha ulik motivasjon for å gi informasjon om et tema. Hvordan påvirker det informasjonen vi får?
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva elevene skal ha lært i løpet av økten:
- Å reflektere over avsenders
- Å vite at ulike kanaler kan fremstille samme informasjon på ulike måter.
- Ha kunnskap om at hva vi vet om avsenderen fra før, påvirker hvordan vi oppfatter informasjonen de kommer med
Felles samtale
Vis første slide i presentasjonen og diskuter med elevene:
- Hvilke av disse har dere hørt om?
- Hva vet dere om hver av dem?
Del deretter ut elevsiden.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene leser et utdrag fra "Om oss" fra nettsiden til hver avsender.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene velger seg to tekstutdrag og skal ut fra argumentene i teksten finne ut hvilken avsender hver av tekstene er skrevet av.
Elevene gjør oppgave 3
Elevene svarer på spørsmålene. De tas opp i avslutningen av timen.
Avslutning
Gå gjennom tekstene og elevenes besvarelser muntlig.
Oppsummer målene for timen ved å snakke om spørsmålene fra oppgave 3.
- Hvordan gikk du frem for å koble teksten med rett avsender?
- Hvordan er synet ditt på de ulike avsenderne nå, sammenlignet med starten av timen?
- Er det noen av avsenderne du velger å stole mer på enn andre knyttet til dette temaet? Hvorfor?
Det er viktig å poengtere at det er viktig å være bevisst hvor man henter informasjon om et gitt tema. Bak enhver ytring er det en avsender som kan ha ulike motiver for å ytre seg.
Alternativer
Kompetansemål
Mat og helse 10. trinn
Drøfte korleis kosthald kan bidra til god helse, og bruke digitale ressursar til å vurdere eige kosthald og til å velje sunne og varierte matvarer i samband med matlaging.
Mat og helse 10. trinn
Gjere greie for og kritisk vurdere påstandar, råd og informasjon om kosthald og helse.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar.
Naturfag Vg1 NA
Drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Bærekraftig utvikling