Kortprat om kritisk lesing
45-90 minVed hjelp av spørsmålskort øver elevene seg her på å lese en tekst kritisk. Målet er at elevene lærer å stille spørsmål som utfordrer teksten og opparbeider seg en motstand til teksters virkelighetsfremstilling.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal lære i arbeidet:
- Elevene jobber med spørsmål som kan hjelpe dem å lese tekster kritisk
Oppstart
Del elevene inn i gruppene. La elevene få oversikt over kortene til kortpraten og hvilken tekst de skal lese.
Deretter går gruppene i gang med kortpraten.
Kortprat
- Elevene trekker ett og ett kort fra kortbunken.
- Kortet leses og løses sammen.
- Elevene noterer spørsmålet og det tilhørende svaret. Noen spørsmål vil det gå raskt å svare på, andre vil kreve mer tid og undersøkelser.
- Avslutningsvis oppsummerer elevene tekstarbeidet sitt og forbereder seg på å dele med klassen.
Avslutning
Hver av gruppene presenterer et par av kortene de har svart på, for klassen. De skal prøve å ikke presentere samme kort som noen andre, med mindre de har funnet ut noe annet enn det som allerede er presentert.
Det er også fint å oppsummere hva elevene har funnet ut om teksten som helhet, samt hvilke spørsmål som hjalp dem å få en større innsikt i teksten.
Alternativer
Kompetansemål
Norsk Vg2 YF
Gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster.
Norsk Vg2 YF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Norsk Vg2 YF
Orientere seg i faglitteratur fra eget yrkesfaglig område for å finne, kombinere og vurdere relevant informasjon.
Norsk Vg3 påbygging
Orientere seg i faglitteratur, vurdere kilder kritisk og skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige emner.
Norsk Vg1 SF
Gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster.
Norsk Vg1 SF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap