Falske nyheter

Lese nyheter i sosiale medier

90 min

Ungdom bruker sosiale medier som en viktig informasjons- og nyhetskanal. Her får elevene tips og triks til å kunne vurdere troverdigheten til det de leser på sosiale medier.

Hjemmeskole
Diskusjon

Forberedelse

Se over elevsiden og forbered deg på å dele den med elevene. Undervisningsøkta tar utgangspunkt i denne plakaten med tips til hvordan en kan lese nyheter i sosiale medier.

Gjennomføring

Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten:

  • Bli kjent med plakaten
  • Forklare fordeler og ulemper ved å lese nyheter i sosiale medier
  • Kjenne til konkrete tips man bør bruke når man leser nyheter i sosiale medier

Del ut elevsiden

Del elevene inn i samarbeidspar og del ut elevsiden.

Elevene gjør oppgave 1

Elevene blir kjent med plakaten. I læringspar skal elevene lese gjennom spørsmålene på plakaten og diskutere tilhørende spørsmål på elevsiden.

Elevene gjør oppgave 2

Gi hvert læringspar minst ett punkt fra plakaten. De skal nå jobbe med å finne eksempler som illustrerer dette punktet. Elevene får noen forslag til hvor de kan lete etter saker på elevsiden.

Elevene gjør oppgave 3

Til slutt skal elevene svare på fire refleksjonsspørsmål i læringspar.

Avslutning

Gjennomgå refleksjonsspørsmålene i plenum. Som en avslutning på økta er det fint å ta opp målene for timen igjen og la elevene komme med innspill:

  • Forklare fordeler og ulemper ved å lese nyheter i sosiale medier
  • Kjenne til konkrete tips man bør bruke når man leser nyheter i sosiale medier

Alternativ

Kompetansemål

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.

  • KRLE 10. trinn

    Sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn.

  • Medier og kommunikasjon

    Innhente, vurdere og bearbeide relevante kilder i eget arbeid.

  • Medie- og informasjonskunnskap

    Gjere greie for typiske trekk ved journalistikk, reklame, propaganda, informasjon og underhaldning.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap