Lese nyheter i sosiale medier
90 minFor ungdom er sosiale medier en viktig informasjonskanal. Her får de verktøy til å kunne vurdere troverdigheten til det de leser.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten:
- Bli kjent med plakaten
- Forklare fordeler og ulemper ved å lese nyheter i sosiale medier
- Kjenne til konkrete tips man bør bruke når man leser nyheter i sosiale medier
Del ut elevsiden
Del elevene inn i samarbeidspar og del ut elevsiden.
Elevene gjør oppgave 2
Gi hvert læringspar minst ett punkt fra plakaten. De skal nå jobbe med å finne eksempler som illustrerer dette punktet. Elevene får noen forslag til hvor de kan lete etter saker på elevsiden.
Elevene gjør oppgave 3
Elevene jobber med refleksjonsspørsmålene i læringspar.
Avslutning
Gjennomgå refleksjonsspørsmålene i plenum. Som en avslutning på økta er det fint å ta opp målene for timen igjen og la elevene komme med innspill:
- Forklare fordeler og ulemper ved å lese nyheter i sosiale medier
- Kjenne til konkrete tips man bør bruke når man leser nyheter i sosiale medier
Alternativ
Kompetansemål
Samfunnsfag 10. trinn
Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
KRLE 10. trinn
Sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn.
Medier og kommunikasjon
Innhente, vurdere og bearbeide relevante kilder i eget arbeid.
Medie- og informasjonskunnskap
Gjere greie for typiske trekk ved journalistikk, reklame, propaganda, informasjon og underhaldning.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap