Maskiner som mener
60-90 minInformasjon er aldri helt nøytral, heller ikke den som genereres av kunstig intelligens. Hvordan kan KI bidra til å forsterke fordommer og stereotypier i samfunnet, og hvilke konsekvenser kan det ha?
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal sitte igjen med.
- Hvordan kan kunstig intelligens være med på å forsterke fordommer og stereotypier i samfunnet?
- Hvilke konsekvenser kan dette ha?
Fellesaktivitet
Elevene skal diskutere spørsmålene i par. Bruk instruksjonene i kollapsene under, eller vis dem samlet i vedlagt presentasjon. Hensikten med aktiviteten, er at elevenes stereotypier skal komme frem. Derfor bør parene få kort tid på å diskutere hvert enkelt spørsmål før dere går videre.
Når aktiviteten er over, deler du ut elevsiden.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser videoen og svarer på oppgavene under. De kan jobbe individuelt eller i par.
Avslutning
Oppsummer svarene på oppgaven i fellesskap.
Diskuter deretter spørsmålene fra starten av timen:
- Hvordan kan kunstig intelligens være med på å forsterke fordommer og stereotypier i samfunnet?
- Hvilke konsekvenser kan dette ha?
Alternativer
Kompetansemål
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.
Kommunikasjon og kultur Kommunikasjon og kultur 2
Vurdere kilders relevans og troverdighet og bruke dem på en etterrettelig måte.
Norsk Vg1 SF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Samfunnsfag 10. trinn
Utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling
- Folkehelse og livsmestring