KI i klasserommet
En undervisningspakke om kunstig intelligens og kildebevissthet.
Introduksjon
Hva er KI?
Refleksjonsspørsmål til diskusjon:
KI eller ikke?
Spørsmål til diskusjon:
En fremtid med kunstig intelligens?
Refleksjonsspørsmål til diskusjon:
Samtalekort
Undervisningsopplegg
Plakat
Strümke svarer
Læringsstier
Om materialet
Bakgrunnen til undervisningspakken er fremveksten av kunstig intelligens, som stiller nye krav til kildekritisk kompetanse både hos elever og lærere. Undervisningsressursen legger opp til arbeid med kunstig intelligens og kildebevissthet på ulike måter, og inkluderer både bruker- og konsumentperspektivet.
For å utøve god kildekritikk, må man vite litt om kildens natur. Derfor gir denne undervisningspakken grunnleggende informasjon om hva KI er, og hvilke former det kan ta. I tillegg legger ressursen opp til arbeid med konkrete verktøy for å vurdere autensiteten og troverdigheten til informasjon.
Undervisningsressursen legger opp til arbeid med tematikken på ulike måter, og elevene møter tematikken gjennom tekst, video, interaktiv artikkel. Pakken legger opp til at elevene selv skal vurdere, diskutere og reflektere rundt teknologien og hvordan vi kan forholde oss til den.