Musk med makt

20-45 min

Her skal elevene reflektere sammen over etiske dilemmaer og spørsmål som oppstår når en maktperson velger å dele falske bilder.

Diskusjon

Forberedelse

Elon Musk, som har stor følgerskare og innflytelse, delte dette falske bildet i sosiale medier. Det reiser dilemmaer som påvirker samfunnet, ytringsfriheten og tilliten til plattformer og mennesker med makt. Forbered deg på klassesamtale med utgangspunkt i spørsmålene fra presentasjonen under.

Foto: Foto: Skjermdump, x (Hentet fra TV2.no)

Gjennomføring

Introduser oppleggets tema for elevene og hva du ønsker at de skal sitte igjen med etter timen:

  • diskutere hva som kjennetegner ytringsfrihet og ytringsansvar
  • reflektere over enkeltpersoners påvirkning av deling av KI-generert bilder

Snakk om bildet

Vis det falske bildet som ble delt av Musk på X og la elevene komme med innspill til spørsmålene under:

  • Hva ser vi på bildet?
  • Hvilke assosiasjoner gir det deg?
  • Hvilke virkemidler er brukt i bildet for å poengtere et eventuelt budskap?
Foto: Skjermdump, X. (Hentet fra TV2.no)

Elevene diskuterer dilemmaer og spørsmål

Åpne presentasjonen og la elevene diskutere kommende spørsmål og dilemmaer først i par, og deretter i plenum. Ta for dere et og et spørsmål.

Forberedelse til klassesamtale

Del elevene inn par og la dem forberede seg på felles klassesamtale med utgangspunkt i spørsmålene under:

  • Hvilket ansvar har du når du ytrer deg på ulike plattformer?
  • Vil antall følgere påvirke måten du ytrer deg på? Forklar
  • Diskuter fordeler og ulemper ved KI-generte bilder i feeden

Avslutning

Avslutt økten med å gå gjennom læringsmålene for økten, og la elevene komme med innspill.

  • diskutere hva som kjennetegner ytringsfrihet og ytringsansvar
  • reflektere over enkeltpersoners påvirkning ved deling av KI-generert bilder

Alternativer

Ønsker du å jobbe videre med dilemmaer og spørsmål tilknyttet egen bruk av sosiale medier? Vi har samtalekort om sosiale medier som kan printes ut eller spilles digitalt. Se opplegg i vedlagt link.

Kompetansemål

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.

  • Medier og kommunikasjon

    Reflektere over hvordan individet og samfunnet påvirkes av kommunikasjon gjennom ulike medier.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine.

  • Norsk 10. trinn

    Utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon.

  • Mediesamfunnet Mediesamfunnet 1

    Utforske og vurdere ny medieteknologi og aktuelle publiseringskanaler og kommunikasjonsformer.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling