Nyheter på Snapchat

45-90 min

Flere norske kontoer på Snapchat, med utseendet til ekte nyhetsmedier, sprer ubekreftet og misvisende informasjon om kjente personer. Her reflekterer elevene over kontoenes mulige agendaer og virkemidler, og lærer hvordan man skiller disse fra troverdige nyhetsmedier.

Tekstarbeid
Diskusjon
Video

Forberedelse

Se gjennom elevsiden og forbered deg på å dele den med elevene. Les gjerne vedlagt artikkel om Falske snap-kontoer.

Gjennomføring

Introduser temaet "Nyheter på Snapchat" for elevene og gjennomgå øktens mål:

  • Jeg kan vurdere troverdigheten til ulike kontoer på Snapchat
  • Jeg kan reflektere over ulike avsenderes bak deres publiseringer og tilstedeværelse på Snapchat
  • Jeg kjenner til minst 5 nyhetsmedier på Snapchat som jeg kan stole på, og kan begrunne hvorfor de er mer troverdige enn andre

Hvem skal ut?

Hvilket bilde skiller seg mest ut fra de andre og skal ut? La elevene diskutere i par i 3 minutter før dere oppsummerer hvem som skal ut i en felles klassesamtale. Avslør hvem som skal ut i henhold til øktens tema, og introduser undervisningens mål for elevene.

Del deretter elevsiden med elevene og la dem arbeide i par.

Elevene gjør oppgave 1

Elevene leser teksten Kort om Snapchat, og ser videoen Redaktørstyrte medier og sosiale medier.

Elevene gjør oppgave 2

Elevene jobber med oppgaver om Snapchat som nyhetskanal. Ta gjerne utgangspunkt i våre forslag og stikkord under når du går rundt og hører hva parene diskuterer og hjelper dem videre i samtalen.

Elevene gjør oppgave 3

Elevene leser teksten Kort om redaktørstyrte medier på Snapchat, før de jobber med tilhørende oppgaver. Ta gjerne utgangspunkt i våre forslag og stikkord under når du går rundt og hører hva parene diskuterer og hjelper dem videre i samtalen.

Elevene gjør oppgave 4

Elevene leser en en kort tekst om "Falske" kontoer på Snapchat og skal jobbe med tilhørende oppgaver. Ta gjerne utgangspunkt i våre forslag og stikkord under når du går rundt og hører hva parene diskuterer og hjelper dem videre i samtalen.

Elevene gjør oppgave 5

Samle elevene igjen. Plukk ut enkelte spørsmål fra hver oppgave som du gjennomgår i plenum, og la elevene komme med innspill. Snakk gjerne ekstra om agendaen bak kontoer på Snapchat, og plattformens egne belønningssystemer.

Lag et venndiagram sammen på tavla

Tegn et venndiagram på tavla og fyll ut sammen. Alternativt kan du la elevene selv gjøre dette hver for seg eller i par/grupper. Hent inspirasjon fra vedlagt eksempel, eller velg to andre nyhetskanaler fra Snapchat. En redaktørstyrt og en ikke-redaktørstyrt.

Reflekter over redaktørstyrte medier vs. ikke-redaktørstyrte medier på Snapchat som nyhetskilde med utgangspunkt i utfylt venndiagram.

Avslutning

Avslutt økten med å la elevene gjennomgå øktens mål i parene de arbeidet i.

  • Hvordan vurderer du troverdigheten til ulike kontoer på Snapchat?
  • Nevn ulike agendaer NRK og Talekroken kan ha ved å være en nyhetskanal på Snapchat.
  • Nevn minst 5 nyhetsmedier på Snapchat som du kan stole på, og begrunn hvorfor de er mer troverdige enn andre.

Oppsummer dem gjerne til slutt i plenum hvis tiden tillater det.

Alternativer

Dette opplegget kan være en fin introduksjon eller forlengelse av arbeid med flere opplegg vi har om å lese nyheter i sosiale medier og vurdere kilders troverdighet. Se vårt forslag til opplegg under.

Kompetansemål

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.

  • Medier og kommunikasjon

    Innhente, vurdere og bearbeide relevante kilder i eget arbeid.

  • Norsk 10. trinn

    Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.

  • Norsk Vg2 YF

    Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.

  • Norsk 10. trinn

    Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling