Nyheter rett i feeden – Charlie Kirk

20-45 min

Store hendelser sprer seg raskt i sosiale medier. Det bringer med seg voldsomme videoer, ulike vinklinger og harde påstander i feeden. Hvordan bør vi forholde oss til all denne informasjonen?

Diskusjon

Forberedelse

Se gjennom spørsmålene til klassesamtalen, og les gjerne noen av de vedlagte nyhetsartiklene om Charlie Kirk.

Gjennomføring

Snakk med elevene om hva dere skal jobbe med denne økten:

  • Hvor får jeg informasjon om store nyhetshendelser?
  • Hvordan kan jeg undersøke om informasjonen jeg får, er korrekt?

Klassesamtale

Del klassen inn i par eller mindre grupper. Still ett og ett spørsmål og la elevene diskutere først i par, deretter i plenum.

Presentasjonen kan brukes for å vise ett og ett spørsmål på storskjerm.

Avslutning

Oppsummer timen med et tankekart der elevene jobber i par eller små grupper.

  • Elevene lager et tankekart der de kommer med sine tanker og tips til hvordan man kan vurdere innhold man møter på sosiale medier.

Kompetansemål

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling